Barbro S

Solbrist

Jag läste i dagens tidning att Umeå hade 9,6 soltimmar i november men 102,4 mm regn till skillnad från normala 68 mm. Precis så upplevde jag månaden också, och december fortsätter tyvärr i samma stil, fast hittills har solen visat sig 4 timmar, så det kanske tar sig :). 

Märkligt nog så lider jag inte av solbristen; jag hinner med att göra inomhusarbete, jag kan cykla till affären utan att vara rädd för ishalka (är inte någon vintercyklist normalt) och jag fryser inte. Jag kan låta dörren stå på glänt så mina veliga katter kan stå och nosa/titta ut och inte bestämma sig om de ska gå ut eller stanna inne. Velighet vid dörröppningar är mycket typiskt för katter, det gäller verkligen att ha tålamod.

Visst önskar jag mig en vit jul och visst älskar jag solen när den visar sig, men adventsljus och julpynt lyser upp världen så här års och jag mår bara gott. Glöggkalasens tid har börjat och det är alltid trevligt att bli bortbjuden eller få gäster på besök.

Ännu finns det hopp om att snön ska bädda in vårt julfirande och visst blir landskapet vackrare då.

Bilden är tagen den 22 december ifjol.