Barbro S

Kvinnlig vrede!
Det gick som tur att fixa bilderna på de tidigare blogginläggen, så nu är allt som förut igen i min lilla bloggvärld. För att åskådliggöra min frustration när saker och ting inte fungerar så väljer jag en tavla med en ilsken kvinna. Hon är en vuxen kvinna som är sur som ett barn och därför blir ganska skrämmande. Det var roligt att måla henne så arg och kraftfull. Jag hade med henne på min första separatutställning på Kvinnohuset i Umeå 1998, placerade tavlan i ett hörn och det var en målning som få kommenterade. Det tyckte jag var intressant, jag trodde att kvinnors vrede berörde.
 
Olga moderlös, målad på kartong 1997,49x59 cm. Inramad.

Om man tittar noggrannt så märks att kvinnan inte bara är arg, utan hon är också ganska sorgsen. Det är kanske därför det blir svårare att prata om. Hon kan beröra på djupet, ordlöst, men så det känns. 

Jag har heller aldrig kunnat ha målningen uppsatt hemma hos mig, men tycker att hon är värd ett bättre öde. Är det någon som vågar sätta upp henne på väggen? Jag målade tavlan på en kurs, vi hade en riktig modell.  Jag var färdig med mina krokiteckningar av henne i helfigur och så gjorde jag en ansiktsavbildning, vilket man egentligen inte ska, antar jag, men sen har jag naturligtvis förvrängt hennes drag, så ingen kan känna igen sig.