Barbro S

Märkligt!
Visst vet ni att kroppen har en egen vilja? Plötsligt fick jag lust att äta ett äpple och gick till fruktskålen. På vägen dit ändrade jag mig och tog en apelsin istället. Genast fick jag hicka och det fortsatte medan jag skalade apelsinen. Då insåg jag att det var ett äpple jag velat ha och så bytte jag frukt. Omedelbart upphörde hickan! Undrar vad vetenskapen skulle säga om det?

Ny dator och stavgångspromenader i nästan en vecka. Kylig luft, gnistrande snö och mängder av solstrålar ger mig energi att visa en målning med lite mörkt djup i, Pupillens hemlighet. Först ser den kanske bara trivsam ut med det lila korset och grå svävande ägg. Men om man som jag vet att det lila är en fönsterkarm och den svarta cirkeln som de grå äggen syns i är en pupill så inser man att det är ett jättestort öga som stirrar på en, vilket inte är så trevligt. Vem tillhör då detta öga? Det är kanske det som är hemligheten eller så är det äggen. Vad ska de bli när de kläcks?
Pupillens hemlighet, målad 1995 på kartong, 68x49 cm. Inramad med fin vit ram m smala grå resp silverränder.

Jag tittar på TV-serien Merlin och där finns det lite monster att inspireras av, om man har den typen av fantasi. Fast den här tavlan målade jag för länge sen. Jag ser äggen som att de kommer mot mig som betraktare och kan bli vad som helst om man är lite nyfiken, människor, möjligheter, minnen. 
#1 - Sara Rodas

sv: Tack så mycket! Fjärilshuset ligger i Stockholm och närbilderna är tagna på ca 20cm avstånd så ja ganska tama kan man nog kalla dem ;)

#2 - sabrinaa

Redigerar aldrig om mina bilder, bara till svartvita, signering och ramar.. :)