Barbro S

En annan värld
Tavlan "Blå Mysterium" är ganska lekfull och tilltalar kanske barnasinnet. Trots ett lugn i bilden, bubblorna svävar som planeter i ett rött universum utan någon sol att kretsa kring, förnimmer jag ändå en rörelse. Likt bingokulor kommer små blå rusande genom något slags rör och i övre vänstra hörnet finns en utgång till en annan värld där inte det röda dominerar. Undrar vad det röda står för? Vacker färg, javisst, men det känns som om luften där utanför är friskare och lättare att andas.

Blå Mysterium, målad 1999 på duk, 46x38 cm.

Det är rätt så märkligt. När jag gick gymnasiet, humanistisk linje på 70-talet, avskydde jag att tycka till om tavlor och konst. När min färgkoordinerade (samma färg på kläder, skor och handväska) fröken frågade vad jag tyckte om en specifik tavla så fann jag aldrig några ord. "Den är väl bra", kläckte jag ur mig till hennes stora förtvivlan efter en lång tystnad, och med en suck vände hon sig till någon av de mer vältaliga eleverna i klassen. Och nu är det så roligt att bluddra på om sina egna bildmotiv.