Barbro S

Kantareller

Ikväll förväller jag kantareller, de gula ligger i kastrullen och vattnet puttrar sakta bort. De bruna, trattkantarellerna ligger på VK (lokaltidningen) och väntar på att bli rensade. Jag är trött, har ont i handen, vill gå och lägga mig, men de blir så besvärliga att rensa om de får torka till i morgon. Så en liten paus framför datorn, stoppa i sig några goda chokladbitar och så ta nya tag. En underbar septemberdag har vi haft ute i skogen, förutom kantareller fann vi också blek taggsvamp och lite lingon. Ja, det fanns nog ganska mycket men svampen fick plockföreträde. Solen sken, de gulgröna asplöven darrade i knappt märkbar vind, och älgjägare såg vi som tur var inga.


Det ser kanske inte så märkvärdigt mycket ut men det räcker till mig och att bjuda på.



Provade på att ta en ny silhuettbild, med anledning av gårdagens utmaning, men det var svårt att finna ett spännande motiv. Det här är vår innergård med stora bollpílar. Gillar i alla fall himlen med små lätta moln, som Pugh Rogefeldt sjunger.



Varför blir liggande bilder så små men stående så stora i denna blogg, kan någon svara på det?

#1 - Bildgatan - Avsändare Margareta

Du har fått ihop en hel del kantareller, för mig ser det mycket ut. Vi hittade inte många när vi plockade i helgen men nu är inte de så vanliga på platsen vi var. Däremot brukar det finnas gott om dem på ett annat ställe men det är olika år från år och i år var det nästan 0.



Jag vet inte hur din domän fungerar men det borde gå någonstan att se hur många pixlar som är max. På min har jag valt att alltid dra ner varje bild till 510 pixlar på bredden oavsett om det är landskaps- eller porträttformat. Bilder i porträttformat ser alltid större ut eftersom de har längden med sig så att säga men de är trots allt alltid lika breda.



Du kan ju kolla i inställningarna vad de säger om bilder. I min domän har de att göra med vilken typ av temamall jag har valt, eftersom jag är styrd av de som finns och inte kan göra någon egen.



/Avsändare Margareta

#2 - Sofia

Det är min favorit också! Trädet gör hela bilden. Och himlen också förstås! :)

Gott med kantareller! Vi lyckades också plocka några när vi var husvakt på landet förra veckan..