Barbro S

Umeå-Kulturhuvudstad

Min kära hemstad Umeå har igår äntligen fått klartecken att bli kulturhuvudstad 2014 och det firades för fullt bland kulturfolk och andra inblandade. Själv läser jag om det i tidningen, men vill ändå utbringa ett grattis till alla som kämpat och med liten marginal vann över Lund som kom tvåa.

Kul att norra Sverige hamnar lite mer på kartan, och jag hjälper till genom att visa några foton på vad som händer här just nu. På bilden nedan byggs den nya Arkitekthögskolan nära älven och med Konst- och Designhögskolan bredvid ska det växa fram ett konstnärligt campus, är det tänkt.
 


I Rådhusparken har det snidats fram två gigantiska trärosor ur stammen på två lindar som var för sjuka för att få stå kvar. Om dessa har det stridits för fullt på kultur- och insändarsidor. Det var nog några som trodde att konsten var för simpel för att visas upp för kulturhuvudstadsjuryn (!suck!) men allt gick ju bra, så nu kanske de får stå kvar, vem vet.


Mindre bra för stan är att vi har en stor asfalterad parkering vid Umeälven, en plats som skulle kunna göras betydligt mer trivsam. Projektet heter "Staden mellan broarna" och är en politisk långbänk där inget verkar hända. Själv vill jag ha mera grönt på platsen.

 

I bakgrunden ses Stora Hotellet, en av mina gamla arbetsplatser när jag jobbade åt Blå Aveny-koncernen på 80-90-talet, evigheter sen. Men byggnaden är fin, tycker jag. 

Jag avslutar med ännu en fin och ovanlig byggnad, den första brandstationen i Umeå som idag inrymmer bl.a. Filmstaden.



Samma parkering mot älven även där. Just där fick jag parkeringsböter ifjol då jag glömt att man skulle stoppa pengar i en automat. Vi hade varit i stadens utkanter och där behövs inga avgifter för att parkera bilen så jag bara hade tilt i huvudet när vi gick till det närbelägna caféet Station och köpte oss fika i en picknickkorg med tillhörande filt att avnjutas i parken bredvid. Där jag satt med en väninna och mitt go'fika kom jag på vad jag glömt, men då var det för sent, lappen fanns redan på rutan. Osis!