Barbro S

Fototriss-blank
Jag är nu hemma efter en underbar bröllopsfest på Sävargården där den utkastade brudbuketten fångades av en ung man!!! Nya tider - nya traditioner :).

Vad passar då bättre än att börja klura på veckans fototriss som har temat blank. Jag tittar igenom mina senast tagna bilder bl.a. från min bortgångne brors trädgård på Backen. Nu är bärtider och där dignar träd och buskar av blanka bär. Jag tänkte plocka hallonen men var lite sen pga regn och förkylning och många av dem visade sig vara övermogna och mögliga så det blev vinbär istället.

Smaken av blanka, svarta vinbär är något jag uppskattar mer och mer ju äldre jag blir har jag märkt. Förr använde jag dem bara till saft och ibland likör, men nu äter jag dem gärna som de är.

I trädgården anlagd av en riktig trädgårdsmästare, min brors första frus morfar, kanske redan på 40-talet (gissar bara) finns också vita vinbär, lika blanka, ganska goda men inte riktigt lika smakrika.

Naturligtvis avslutar jag trissen med de mest vanliga blanka vinbären, de röda, som jag faktiskt inte har börjat plocka än. Visst är de goda men i prioritet bland alla bär och svampar som mognar nu kommer de faktiskt sist.

De ser de riktigt läckra ut, måste kanske plocka min lilla buske ren innan jag åker tillbaka till stugan i morgon (läs idag) bitti.

Fler blanka bidrag hittar ni hos Fototriss.
#1 - Carina@PocoLoco Creativo

Alldeles underbart!

#2 - AX

Härliga bär!

#3 - foto CHIP - Birgitta

Bären är ju så blanka så man skulle kunna tro de var polerade ;)



http://foto.rudenius.se/post/2010/08/14/Fototriss-e28093-Blank.aspx

#4 - @Receptomaten

Vinbär tricolore! Ätbara trissar gillas extra ;)

#5 - Misswhatsit

Underbara bilder! Dom vita vinbären blir jag speciellt förtjust i.:)

Ha en fin söndag!

#6 - Gunvor

Det var en fin triss i vinbär. Jag tycker om alla sorterna. Har tyvärr bara svarta nu som jag äter av varje morgon när jag går förbi och hämtar tidningen.

Äter både hallon, sv.vinbär och krusbär varje dag.

#7 - Pysselfarmor

Mmmmm....jag vill plocka de finfina bären..så blanka så...

#8 - Camilla - BIlder Av LIvets Lust

....mmmm.. så blanka snygga bär!

Inser att jag borde köpa några bärbuskar jag med...

Snygg triss!

#9 - Anna ..tassar in

Men mums..så mycket gott man kan göra med dessa bär..härligt..

#10 - Anna Wallin

Jätte fina foton! Vinbären är väldigt dekorativa och goda... Älskar svartvinbärs saft!

Jätte fint triss!

Må så gott

Kram Anna W

#11 - Nina Sommar

Fin bärtriss! Påminner mig bara alltför väl om min egen misskötta trädgård. :-)

#12 - Gammelsmurfen i Nyehusen

Härlig triss

#13 - Erik "Semlan"

Triss i vinbär, det är det nog inte många som kan skapa. De vita var en nyhet för mig. Tycker om de svarta, jag med. Men här väljer jag de vita. :-) Synd att de tydligen är lite svaga i smaken. Ha en skön söndag!

#14 - Anni

Vilken härlig bärskörd du kommer att få! Jag har gjort gelé på mina röda och saft av de svarta, men de vita måste jag nog ut o plocka idag...



Kul och annorlunda triss!

#15 - Mia

Härliga bär.

#16 - Mia

Blanka, vackra och säkert goda bär :)

#17 - Mimili

Åh vilka härliga blanka bär! Jag håller med dig om de svarta vinbären! Trodde till för ett par år sedan att jag inte gillade dessa, tills en dag då jag "tvingades" smaka... Wow!!! Gott!!!

#18 - Bibbi

Underbara bilder! Fastnade för bilden på de vita vinbären. Hade själv en sådan buske på tomten innan maken byggde en veranda på dess plats.

/Bibbi

#19 - Beppan

Härlig triss! Blanka godsaker...



#20 - A. Johansson

Oj vad gott det såg ut, påminner om min tid hos mormor innan hon tragiskt gick bort i en bilolycka i höstas. Men vad gott det är med vinbär till så mycket, vaniljglass med färska vinbär... mums

#21 - LEna Norgren

Ljuvligt!!!!!

#22 - Halloj världen! /Inger

Vackra blanka bär! Jag har alltid tyckt bäst om de vita av vinbären, men av dina bilder gillade jag den på de svarta bäst! :)

#23 - Lena Rollmar

Nu går vi in i en ny årstid. Mycket härliga bilder!

#24 - Ma.links

Fina bärbilder! Häftigt med vita vinbär.

#25 - Jah Hollis

Synd på hallonen, men vinbären ser ut att vara en god, bokstavligt talat, kompensation. :-)