Barbro S

Tomtar och...
nej, inte troll utan Nobelpristagaren Mario Vargas Losa som jag just sett ett bra TV-program om. För en gångs skull har jag läst en bok av en författare som senare får Nobelpriset. Jag har till och med pocketboken kvar som jag köpte i slutet på 80-talet. Den kom ut 1987 på Månpocket.

Jag minns inte mycket om bokens innehåll, bara att den var bra men ganska krävande. Kanske jag borde läsa om den, mer än tjugo år sen sist, men när jag nu öppnar den är bokstäverna så små på 550 tättskrivna sidor, och jag måste erkänna att jag inte direkt lockas att börja läsa. Håller ju på med Torgny Lindgrens Minnen om jag nu ska skylla på något:).

TV-programmet gav i alla fall en väldigt sympatisk bild av författaren som samlar på små prydnadssaker i form av flodhästar och varje år vistas i Lima, Peru flera månader för att få ro av utsikten över havet och kunna skriva. Läcker skrivlya:).

Han pratade också en del om Macchu Picchu, en plats som jag länge velat besöka. När jag mådde sämre trodde jag att det var kört, att jag aldrig skulle orka ta mig dit. Men eftersom jag sakta men säkert tillfrisknar både fysiskt och psykiskt känner jag att det kanske ändå är möjligt. En ordnad resa med guide så jag bara har att följa med och ta emot intryck och upplevelser.

I nuet är det istället julpyntande som gäller. Idag har alla tomtar kommit på plats så nu är jag snart klar, fattas bara julkrubban och några dukar. Det brukar ofta dyka upp något när man tror sig vara klar så säker kan man inte vara. Detta söta tomtepar är i alla fall nya för i år, hela 65 cm långa med stabila träskor att stå på.

Jag var lite orolig om katterna skulle låta dem vara men det har gått bra än så länge. Kartongerna var mycket mer lockande än dessa små varelser utan doft. De såg lite misstänksamt på dem, nosade runt och tappade sen intresset.

Ute i skogen har de slutat såga ner träden och röjer nu för fullt så snart kan man promenera på stigen igen. Det ser jag fram emot för den lilla skogen är en riktig oas med ren luft. Som jag tidigare nämnt har jag sett skägglav på träden vilket just betyder frånvaro av luftföroreningar.

Det har inte varit så hiskeligt kallt de senaste dagarna men nu lovar de bistrare tider igen så snart ser rutorna på balkongen ut så här ännu en tid.

Ganska vackert blir det på morgonen och på kvällen blir utsikten en annan mot grannens balkong.

Tänk, snart är den mörkaste tiden över. Åh, jag är så trött av bristen på dagsljus och ser verkligen fram emot att det vänder den 22 december och sen sakta blir allt ljusare.

Trevlig helg önskar jag er. För min del blir det nog julmarknad på Forslunda på lördag och sen är jag bjuden på middag söndag eftermiddag till helt rätt plats denna tid på året, nämligen Tomtebo:).