Barbro S

Kattepilepsi och mera snö

Ibland händer otäcka saker ens små vänner. Jag satt i soffan framför TV:n med Tusse i knä och Desirée låg och sov på sängen. Plötsligt hörs ett avgrundsvrål (à la katt) och Desirée hoppar ur sängen med uppburrad svans, rusar under bordet, ramlar på sidan och börjar krampa samtidigt som hon utstöter hesa fräsande ljud. Och så strömmar kisset ur henne, stackars liten. Jag försökte ta upp henne, det kanske man inte ska göra, jag blev lite klöst men la ned henne på en torr filt och där gick det över. En stund ligger hon innan medvetandet återkommer och sen är hon förvirrad, går runt och nosar på alla möbler som om hon inte vet var hon är.

Den här gången visste jag ju vad som hände för det var andra gången hon fick ett anfall. Första gången var i början av augusti, alltså fem månader sen, och då begrep jag inte vad det var. Hon lät så mycket så jag trodde något hade fastnat i halsen som hon ville ha upp, men veterinären som jag ringde sa direkt att det var epilepsi och bad mig återkomma om det hände igen. Nu har det gjort det så nästa vecka åker vi dit för provtagning på min lilla kisse, som idag är pigg och leker som vanligt, nästan i alla fall. Nog syns hon lite spak, tjejen. 

Bara hoppas att det inte återkommer, i alla fall inte blir värre. Jag har inga bilder till den texten utan visar fler snökonstverk från min promenad för några dagar sen. Idag är det -23° så några nya foton blir det inte. 

Här en bänk med tillhörande papperskorg med nya snökläder.


Rena djurparken av snöelefanter och även andra djur ses av oss med fantasiögon.




Gissa vad som döljer sig under dessa snöhattar?


Ute på ängarna står denna lilla stuga som är ganska söt om det inte vore för klottret som förfular.


Två inlägg tidigare hade jag tänkt berätta om den mobbing jag utsattes för i sjunde och åttonde klass, men berättelser har ju ett eget liv så det blev den första förälskelsen jag skrev om istället. Nu vet jag var lusten att skriva ned eländet kom ifrån. Jo, det var Björn Ranelid i "Stjärnorna på slottet" som triggade igång mina minnen om mobbing. I en av sina böcker har han namngivit sina belackare och det tyckte jag var tufft och tjenligt åt dem. Jag har nog lust att göra detsamma, men min situation är något annorlunda än för en känd författare och mina mobbare bor kvar i staden, flera av dem, så jag vågar helt enkelt inte. Inte än i alla fall.

Sen är jag inte säker på om jag skulle må bättre av det, att gräva i det förflutna med hjälp av någon proffessionell kanske fungerar, men att arga mobbade 14-åriga jag skulle skriva av mig så här offentligt är nog inte att föredra. Det får sjunka undan igen, kanske tyvärr, för visst har jag blivit skadad av det som hände de två åren, åtminstone självbilden och självkänslan, tror jag. Självförtroende måste jag ju ha, annars kunde jag knappast skriva så här i min blogg.

Nu är snart juletiden över, än hänger pyntet kvar några dagar och chokladpralinerna är snart slut. Jag börjar plocka undan så sakteliga, åtminstone julkrubban åker ned i sin kartong idag, men jag tar det lugnt för att inte få julabstinens. Må så gott!

#1 - Marlene

Wow... vad mycket snö!!! och härliga bilder

#2 - Ingrid

Stackars lilla kissen!



Sonen berättade just häromdagen om att de tagit hand om en liten honkatt som kommit vilse. De satte upp en lapp på Konsum för att få tag i ägaren. En dag fick katten helt plötsligt fått ett anfall, som de tolkade som epilepsi. Och någon dag senare ringde ägaren och när de berättade att katten varit sjuk sa hon att det berodde på att katten inte varit hemma och fått sin medicin. Sedan kom hon och hämtade sin katt, glad över att någon tagit hand om den och att hon fick tillbaka den.



Jag hoppas att din kisse får bra medicin av veterinären så att hon kan fortsätta att leva ett gott liv.



Det var väldigt vackra snöfoton Barbro!



Ha det gott och tack för din kommentar hos mig idag.

Kram Ingrid

#3 - Cecilia Artista

Oj kattepilepsi! Jag hoppas att du nu får bra medicin till din kisse så att hon kan leva ett fint liv!



Så härliga snöbilder du visar (även om det är kallt)!

#4 - LEna Norgren

Härliga snöelefanter!!!!

#5 - Frogprincess

Håller tummarna för att kisse får bra medicin så att hon kan kela vidare med dig.

Jag skulle nog inte namnge gamla mobbare på en blogg. Jag tror att det skulle stärka mig bättre genom att ignorera dem. Ge dem inte mer energi...

#6 - Anni

Jag tror att bara de som själva har utsatts, eller de som är begåvade med en stor portion empati, kan förstå hur länge mobbing sätter sina spår. Bara de kan förstå hur mycket det betydde för Björn Ranelid att få säga sina ord i tv.

Att sedan Leif GW Persson kallar honom för fjolla, säger betydligt mer om Leif GW är om Ranelid. Vem är den sanne mannen? Inte så svårt att se!



Vackra bilder du tagit! Mycket vackra!

Och intressant att få höra om katten - synd om henne och dig, men lärorikt för oss andra! Så får vi med hjälp av varandra större förståelse för våra (människors och djurs) olikheter...

#7 - Nina Xi Fotoblogg

Otroligt fina vinterbilder! Sista bilden blir min favorit, du har fått till ett så vackert ljus i den bilden!

#8 - Simon

Ja, viktigt att komma till läkare och ta blodprover för att utesluta annat anfallet kan bero på. Katters anfall kommer oftast väldigt oregelbundet när det är epilepsi. Men det man vet är att varje anfall gör att det blir värre. Så om man kan få medicin så kan man eventuellt hålla det borta. Ibland hjälper det ibland inte. Men det man också ska ha med i beräkningen är att man behöver ställa in rätt dos. Första 2-3 veckorna blir katten oftast väldigt seg och slö.

Hoppas det går bra!