Barbro S

Sveriges Nationaldag..
..var det igår och för första gången deltog jag i firandet. Riktigt roligt att vara med på Gammlia där folk samlades för att vifta med flaggor, äta internationell mat (lite vanliga svenska godsaker fanns också till försäljning, inte minst väldoftande nybakad mjukkaka) och lyssna på tal och andra uppträdanden.

Här har jag lyckats fånga både en ungdomskör som sjöng ABBA-låtar mycket bra, Hemvärnets musikkår och spontan dans därtill med de allra yngsta:).

Härligt att sitta i gröngräset och ha picknick med vänner och uppleva folkvimlet.

Vi var inte så många från New Friends denna dag, bara 5, men vi fick också besök av gamla Friendare som inte längre är singlar. Vi funderade på om vi skulle bilda en underavdelning för vänner som varit med:). Vi har alltid så många roliga aktiviteter och de kontakter man knutit vill man ju gärna ha kvar, men det kanske är enklare med spontana möten, vem vet?

I dammen simmade 10-11 små dunbollar med moder Knipa. Någon knipfader syntes inte till och det är väl så det brukar vara, däremot såg vi en gräsandshane simma lugnt en bit ifrån.

Jag bjuder inte på någon närbild, de blev ändå inte tillräckligt nära.

Som avslutning på firandet såg vi denna vackra veteranbil av årgång 1929 mot den vackra Helena Elisabeth-kyrkan som ofta används till romantiska vigslar.

Åh, vad jag vill sudda bort bakdelen av nutidsbilen som stör, men man kan inte beskära bilder snett. Jag kan i alla fall inte göra det.

När jag cyklade hem genom stadsdelen Skogsbrynet fann jag min väninna sittande på ett tak. Var bara tvungen att stanna och ta ett kort:). Det visade sig att hon höll på att borsta bort mossa och lavar från taket.

En fullkomlig dag på alla sätt. Vinden kylde men solen värmde och om det finns möjlighet så kommer jag nog att vilja fortsätta fira vår relativt unga nationaldag.
#1 - Erland Forsmark

Hej konstbarbro, vilken fin sammanfattning, i båse text och bild, av det trevliga Nationldagsfirandet som det blev. Borjar bli ett behov att läsa din blogg.