Barbro S

Grodsim

"He tvärvart sommarn" för att uttrycka sig på, ja, norrländska skulle väl ni söderöver kalla det, även om det inte finns någon sådan dialekt. Det skulle betyda att alla från Gävle upp till Kiruna pratar på samma vis och det gör vi ju inte. Bondska skulle nog jag säga, men det används väl också i många landskap. Västerbottniska tycker jag är en konstig benämning så jag kommer nog inte fram till något vettigt att kalla dialekten. Det viktiga är att det betyder att ryssvärmen kom från öster med åska och blixt natten mot fredag och gav oss fantastiska sommardagar helt plötsligt, +24° i skuggan idag.

Jag var på stugan och rensade lite i växtligheten. Nog hade jag lust att doppa fötterna även om jag gissar att vattentemperaturen ännu är i svalaste laget, men det var inte därför jag avstod. I sjön precis där vår brygga brukar ligga var det alldeles för många grodor (eller paddor?) för att jag skulle tycka det var trevligt att gå i. De var också ganska skygga så när jag tog fram kameran dök de ned under ytan och stannade där. Men några bilder blev det.

En ensam liten flytare men bredvid fanns många fler som kvackade och kväkte.

Här tillverkas fler grodor. Trots att jag störde med kameran delade de inte på sig utan dök bara ned i vattnet.

Jag kan inte påstå att jag tycker de är vackra men allt djurliv är fascinerande. Jag hoppas att de är borta innan badsäsongen börjar. De små grodynglen är ju bara söta så de stör inte mig.

Som sagt har vi härliga sommardagar just nu. Så skönt att redan få vara barfota i sandaler (inte av plast som T Ledin sjunger om) och njuta av värmen. Igår besökte jag en väninnas kolonistuga och när jag cyklade hem var ljuset så vackert över Nydalasjön.

Detta lilla badställe kallas Kärleksviken men där var minsann inga grodor :).


Silhuetthusen i bakgrunden ligger på Nydalahöjd. Åskan mullrade och lite blöt blev jag innan hemkomst men det gjorde alls ingenting när värmen stannade kvar.