Barbro S

Frostblomster
Idag har jag ingenting att skriva om men vill ändå visa några bilder jag tagit i den kärva kyla som rått flera morgnar sista tiden, även om just denna dag är relativt mild. Med -15° nattetid bildas vackra mönster på min inglasade balkongs rutor. Man måste dock vara snabb när man fotograferar för rutorna immar fort igen när jag tar med mig innevärmen ut.

Tänk om jag kunnat förstora dem ännu mer, då hade ni fått se de magiska invecklade mönstren som isen bildar.
En stund senare kommer en blek sol och förgyller isblommorna.

Visst bet kylan, speciellt i fingertopparna, men ändå tog jag en kort promenad runt hörnet och fann att min grannes perenn hade fått nya blommor av frosten.

Man kan ana att de består av massor med små stjärnor som klumpat sig samman i en glittrande bukett. 

Denna lilla istapp hänger utanför fönstret där jag sitter vid min dator i arbetsrummet med en sovande sköldpaddsfärgad katt i soffan bredvid.
Det var igår, idag är himlen grå och jag har varit till Expert och handlat min första julklapp.

I veckan har jag annars besökt Öron-, näsa-, halsmottagningen på NUS,
Norrlands Universitetsjukhus, för en kontroll av min tinnitus med åtföljande huvudtryck och öronsmärtor. Tillsammans med fem andra patienter fick vi besöka kandidater som tog hand om undersökning och samtal. Jag fick träffa en ung, söt grabb med halvlångt lockigt hår som hade fullt sjå att skriva ned allt jag rabblade upp. Han tyckte säkert att jag var en sån där svid-, gnäll- och brännkärring (eller vad det nu heter) med alla möjliga diffusa symptom, men det visade han inte öppet utan var mestadels rar och trevlig.

Undersökningen avslutades med att min kandidat föredrog mitt ärende inför sina kamrater och handledande läkare. Lite läbbigt att sitta längst fram och bli tittad på. Det är verkligen inte min grej, jag föredrar att finnas i bakgrunden lite mer anonymt. 

Visst har jag hört att läkarvetenskapen inte har något bot mot tinnitus men eftersom jag inte kollat öronen sen 1988 då jag fick mina första symptom, tänkte jag att det var dags för en ny genomgång. Men inget har hänt på den fronten, så det var bara att gå hem och försöka gilla läget.

Huvudtrycket måste jag återvända till vårdcentralen för en ny remiss till någon annan avdelning. Besvärligt! Jag tror jag struntar i det för de har säkert ingen bot för det heller.

Min väninna som jag var ute och åt indiskt med igår har hittat en ny firma, Agel, som visst har produkter som kan bota det mesta. Kanske jag ska våga mig på att prova något av dem, men det var dyra grejor. Hmm??

I morgon kväll invigs Höstljus här i Umeå och dit ska jag gå med mina nya vänner (New Friends alltså). Jag hoppas att det går att fotografera någon av installationerna men risken är att det är alldeles för mörkt totalt sett för min lilla kamera.