Barbro S

Ostprovning
I staden på gågatan finns en relativt ny ostbutik, och de erbjuder ostprovning vilket lockade oss NewFriends att lägga in en sådan på programmet.

Som synes erbjuder de också andra delikatesser men en osviklig doft/odör av ost möter en när man stiger in i den mysiga butiken och möts av mycket trevlig personal.

Nåväl, i lördags träffades 18 av oss NF:are på Paradisgränd för att guidas genom ostens rike. Vi hade också blivit rekommenderade några olika viner som skulle passa till osten, ett rött, ett vitt och ett portvin.

På bordet fanns också tre sorters marmelader, god mörk choklad, torkade jordgubbar (mmm, så söta men inget tillsatt socker) och två sorters kex.

Tyvärr var det inte mycket ost på tallriken och en del besvikna röster har påpekat det.

Provningen började med två väldigt milda ostar, en Delice och en Altesse, men med marmelad till blev det ändå en god smakupplevelse, tyckte jag. Några tyckte inte att marmelad skulle vara med alls, men speciellt rabarbermarmeladen som inte var så söt gillade jag mycket.

Ost nr tre, Appenzeller extra, smakade nästan messmörsaktigt först men efter ett tag blev den godare (jag är alltså inte så förtjust i mesost/smör), speciellt med olika tillbehör. Den fjärde osten, Chistera, en hård får- och getost, var absolut godast, men så gillar jag getost väldigt mycket. Sist fick vi smaka en Stilton och då hördes i gruppen ett -"Äntligen!". Den i mitt tycke kraftiga smaken mildrades av marmelad och portvin.

Vi guidades genom provningen av butikens ägare och expert, Kristina P, som var mycket kunnig och positivt engagerad. 

Jag tror provningen i sig uppskattades av oss alla även om vi hade olika åsikter om smakerna och tillgången på ost. Mer kanske alla velat ha:). Inte alla förresten, min bordsgranne H gav bort både getost och Stilton till oss mer glupska bredvid.

Så här roligt var det ibland.

En liten bensträckare, sen bjöds på frukt, kaffe, kaka och R bidrog med likör till.

Bloggaren själv iförd julig klänning, flera år gammal, men ny i detta sammanhang.

Därefter fortsatte festen med dans och glam. En liten tävling i kreativt tänkande hann vi också med. Här bjuder två av gruppens dansanta herrar på någon slags dansuppvisning till stor glädje för oss andra.

Som alltid har vi roligt på våra fester men jag däckade tyvärr ett tag av alla ljud, tror jag, eller så var det något annat som stressade mig. En stund i vila och avskildhet så orkade jag en sista dans innan hemfärd, trött och belåten, mätt på frukt och annat men inte alls på ost.

Det skulle vara roligt att få äta osten bara som den är, som man gör i Frankrike. 1984 reste jag runt i Provence med Temaresor och till varje middag bjöds det på olika ostar som tredje rätt och det var väldigt gott. Min favorit då var den krämiga getosten Chevrè.

#1 - LEna Norgren

Spännande koncept man ha rju varit på lite olika provningar men ost har jag missat....men jag håller med om att det såg lite lite ut på ostfaten....

#2 - LEna Norgren

Jag missar julmaknaden eftersom vårt barnbarn ska döpas.....:)

#3 - Carola

Ni verkar göra många roliga saker tillsammans:)