Barbro S

Fågelliv

Jag vet inte riktigt vad jag ska berätta om idag men jag vill gärna visa två fågelbilder jag blev nöjd med efter beskärning i Picasa 3, mitt bildbehandlingsprogram, som faktiskt är alldeles gratis att ladda ner från Internet.

Jag har varit på några utflykter men det är mera jobb att göra ett sånt inlägg så det väntar jag med tills inspirationen är större.

Tänk att det började snöa idag, inte var jag beredd på det, fast den här tiden borde man väl vara beredd på allt möjligt i väderväg.

Igår vimlade det i alla fall av sidensvansar och dessa fångade jag i grannens prydnadsäppelträd, vet inte vad det heter men äpplena är små och går inte att äta, för oss människor i alla fall. Fåglarna verkar gilla dem.

De drillar så vackert när de vimlar omkring i luften, dessa vackra fåglar.

Vackra är också dessa med sina försynt gnisslande läten. I morse var de många i min skuggmorell, men den bilden blev suddig. Dessa två fann något gott på marken så jag hann föreviga dem genom mitt inte alltför rena arbetsrumsfönster.

I grundskolan fick jag lära mig att domherrars läten påminner om en gnisslande ladugårdsdörr, men först nu har jag lärt mig identifiera dem. Visserligen gnisslar det om lätet men det är så lågt, så subtilt att jag inte riktigt tycker att beskrivningen stämmer.

Ha en skön helg. Jag ska hinna med både en skrivardag och en New Friendsträff på samma dag och delvis samma tid, hur jag nu ska lösa det:).