Barbro S

Fototriss-Alla lika, alla olika

En riktigt svår fotoutmaning denna vecka då Helena med hjälp av en annan fotobloggare valt ett anti-trångsynthets-tema: Alla lika, Alla olika. Min första tanke är visan från söndagsskolan på 50-60-talet om Jesus..."Röd och vit och gul och svart, gör det samma har han sagt, Jesus älskar alla barnen på vår jord. Den visan har jag alltid tyckt om, men att finna fyra barn som illustrerar den klarar nog bara den som jobbar på dagis eller liknande.

Det får bli att tänka lite vidare och då blev det så här:
Denna byggnad finns på Mannaminne i Häggvik/Nordingrå. Alla dessa namnskyltar liknar varandra men kommer från olika båtar och har säkert levt helt olika båtliv.

Likaså dessa stenar vid havet i Holmsund. Det är bara stenar, visserligen i olika storlekar, men ändå bara sten, eller? Den kunnige ser mer, den som är intresserad ser att alla har olika form, en del skiftar i färg beroende på lavar och annat som växer samt de kan även bestå av olika sorters bergarter.

Ännu mera lika varandra är väl dessa godsaker?

Vid första anblicken bara gula kantareller men tittar man efter så finns det inte två svampar som har samma form, även en viss skiftning i färg kan anas men kanske de har samma smak. Den effekten har jag inte studerat utan de slinker alla ned med salt, peppar, smör och ibland grädde utan problem:).

Det är nog svårare att hitta två som är lika i naturen eller bland mänskligheten än olikheter som vi alla har. Så lika till det yttre, så olika till sinnes; så olika till det yttre så lika inuti när det gäller. Ja, man kan filosofera länge kring detta tema, själv finner jag människans insida vara intressantare än hennes utsida.

Fler bidrag på detta tema finner du här.

#1 - Ingalill

Underbara bilder, gillar båtskyltarna :)

#2 - Jah Hollis

Dina bilder är alldeles utmärkta till temat tycker jag. Gillar speciellt båtskyltarna (och att en heter Nisse). Och svampar har jag också med. :-)

#3 - Pialotta

Jag tycker du har tänkt till så bra.. gillar skarpt din stenbild:) Kantareller är ju inte heller helt fel.. så gott .. bilden får mig att vilja plocka och tillreda:) Ha de gott

#4 - Toves Foton

Fin triss! Första bilden är ändå den som tilltalar mig mest.

#5 - Anneli - A'la Foto

Härlig tolkning där min favorit blir de vackra svamparna! Visst är det så att det inte är två lika!



Ha en skön söndag!

#6 - Carina@PocoLoco Creativo

Snyggt! Kantarellerna vinner för mig som inte ätit och än mindre plockat dessa på snart 10 år.

#7 - Maria G

Underbar triss med härliga bilder!

Ha en bra dag!

#8 - banglacissi

Fina bilder. Den första med väggen och alla båtnamn är riktigt härlig tycker jag. Vad man kan döpa båtar till!!

#9 - LEna Norgren

Vilken härlig tolkning och stenarna blir min favorit, eftersom jag älskar stenar,men skyltarna väckte ju klart min nyfikenhet.

#10 - Mia

Toppenfoton och en bra triss. Gillar foto ett allra mest!!

#11 - Halloj världen! /Inger

Bra tolkning! De smarriga kantarellerna blir min favoritbild! :)

#12 - Kullagulla

Härlig tolkning. Lyckades faktiskt själv hitta lite kantareller på stugtomten i fjällen, mina första "trattisar". Havsbilden är bara jättehärlig.

Ha en bra dag

#13 - Misswhatsit

Härlig triss med intressanta foton. Båtskyltarna är ju jättefina och stenar gillar jag skarpt. Kantarellerna med sin gula färg blir dock favoriten.:)

Ha en skön söndag!

#14 - cat

Ja du det var ett svårtolkat tema idag, men du har ju rott hem det galant. Gillar verkligen bilden med alla båtnamnsskyltar.

#15 - Bibbi

Underbara bilder i en fin tolkning av veckans tema. Är ju svag för vattenbilder, fast bilden på kantarellerna är ju urläcker också. Skyltarna är ju kul. Äh, jag har alla som favorit. ;)

/Bibbi

#16 - Lisa

Det var väl en lysande tolkning på temat!!

#17 - Barnens Hjältar

Kanonbra tolkningar :-)

#18 - Yvonne

Hej, hej!



Båtskyltarna är coola där på väggen! Som banners :)

Vassen i stenpartiet i vattnet ser underbart skönt, mjukt och böljande ut.

Bra triss, du!



Om du, liksom jag, redan längtar efter FotoTriss, så har jag längst upp till höger på min blogg lagt in Mister Linky jag också, men för RIMMADE NYHETER. Vill du va’ me’?

Kika in hos mig och kolla vad RIMMADE NYHETER handlar om …



Trevlig helg till dig från mig!



/ Yvonne