Barbro S

Isläggning
Jag vet att jag ligger lite efter för nu är det milt igen och regnet vräker ned med hårda vindar som viner mot fönstren denna mörka kväll då snön som lyste upp sakta försvinner. Men i fredags när jag besökte stugan såg det ut så här på lilla Kullasjön.

Sakta vinner isen mark, kan man väl inte säga:), men täcker vattenytan gör den. Isen bildar vackra mönster och har här fångat ett rött rönnlöv.

Jag känner ett skönt lugn när naturen förbereder sig för vintern. De skarpa höstfärgerna har bleknat men är vackra ändå som t.ex. den här grästuvan.

Fortfarande är där ett rikt fågelliv, mycket beroende på grannen som matar fåglar året runt. Jag såg en stor nötskrika äta från det som bjöds förutom de mer vanliga arterna. När jag gick nerböjd och letade grankvistar att lägga över rosorna hörde jag ett lågt skrapande och höjde blicken. Det var en nötväcka som gick på en tallstam bara någon meter bort och den verkade inte alls rädd för mig. Jag blev lycklig att få se den så nära. Kameran var tyvärr inte med.

Ännu en bild med is och gräs som jag tycker om. Läckert att ett grässtrå lyser rött, undrar om det är något som reflekteras eller?

Nu är bryggan och båten uppdragen, vattnet avstängt och en massa småsaker ordnade inför vintern. Ändå hoppas jag på fler fina dagar för jag har inte hunnit städa bilen än och det brukar jag göra på stugan.

Nu på söndag börjar Fototriss igen och det ska bli spännande att se vilket det första temat blir. Jag såg att en deltagare föreslog Halloween, men det lockar inte mig för jag har inga pumpor eller små utklädda häxor att fotografera. Visserligen kan de komma på besök och säga sitt "Trick or Treat" för att få godis av mig. Då kanske jag får ta någon bild. Måste köpa godis!! Roligt med en fotoutmaning i alla fall.