Barbro S

Kul liv eller livet i en kula.
Fotografera är kul och har man som jag en vacker turkos kula i fönstret måste man testa hur det blir att avbilda världen genom den. Det är en trädgårdsdekoration jag köpte i somras på Smultronstället som jag nu har satt inomhus i arbetsrumsfönstret.

Detta är mitt bostadsområde fotograferat genom glaskulan för två veckor sen. Kulan visar världen upp och ned men jag har vänt den rätt.

Och så här såg det ut i går, en dag efter det första snöfallet.

Jag var övertygad om att solen skulle smälta snön direkt men oroväckande mycket snö ligger ännu kvar två dagar efter att snön föll från himlen. Den första snön så här tidigt ska bara tina bort fort, tycker jag, men så blev det inte.

När persiennerna är nedfällda visar kulan istället mest ränder:) med en svag antydan till verklighet där utanför.

Lite kul att ta konstfoton, eller konstiga foton, det bestämmer betraktaren.

I rabatten finns istället denna läckra boll, knoppen efter en röd solhatt som blommat så fint.

Ja, naturen är verkligen vacker, inte tror jag att det bara är en stor smäll och sen slumpen som fixat allt detta, men var och en får väl tro det den vill.

Apropå det kul livet så var jag på tjejmiddag igår mitt i centrum två våningar upp med utsikt över Järnvägstorget där byggen pågår helt nära. Vi var sju prat- och skrattglada kvinnor så volymen blev stundtals hög för ljudkänsliga mig och min tinnitus (kanske också stress) höll mig vaken många timmar in på natten, vilket inte är kul.

Vi åt fantastiskt goda ostar med tillbehör från Ost- och Delikatessbutiken samt skinka o korv åt de andra och räkor åt mig. De räckte åt mina katter också, vilket gladde dem när jag kom hem vid halv tolv. Men det är jobbigt att man ska bli så uppstressad av att ha kul att man knappt kan sova förrän på morgontimmarna. Och drömma kaotiskt. Måste nog avstå det kul livet ibland och ha lite mer tråkigt för min egen hälsas skull. Tror någon att jag klarar det:)?

Jag vill också berätta att jag gått med i "Bloggare för varenda unge" som Unicef håller i. 

bloggare-varenda-unge-200-150-flicka
Jag är Världsförälder sen många år, vilket innebär att jag ger ett bidrag varje månad.

Dessutom har jag mitt fadderbarn i Etiopien genom Barnfonden och jag fick nyss den årliga rapporten om lilla Fetiya som på ett år vuxit bara 1 cm men gått upp fyra kilo. Hon var så söt på fotot där hon buttert bligade på mig genom kameralinsen stående bredvid storasyster som skrivit några rader. Jag ser fram emot att få brev av Fetiya när hon själv lärt sig skriva, på sitt språk förstås. Organisationen Child Fund gör översättningen till engelska.

Ha en fortsatt trevlig helg. Själv hoppas jag på att det går att plocka trattkantareller i morgon med medlemmar ur New Friends men väderleksrapporten är lite osäker.

#1 - Johanna på UNICEF

Välkommen återigen som bloggare för varenda unge! Vi är så glada över att ni finns och hjälper oss att sprida kampen för varenda unge :-)