Barbro S

Fototriss - Varsågod och sitt!
Ett knepigt tema i veckans Fototriss, hur gestaltar man uppmaningen ovan? Om jag hade haft besök av människa eller hund kanske det gått men mina katter ställer verkligen inte upp på sådant. De sätter sig minsann när de vill, inte när jag erbjuder dem plats. Oftast är det i mitt knä och då går det inte så bra att fotografera dem.

Jag tittade istället igenom mina senaste bilder och fann dessa tre som kan passa till temat, mer eller mindre bra:).

Ute vid Umeå Hamn verkade det pågå en slags konferens och jag är ganska säker på att de sittande sa precis -Varsågod och sitt! till de nyanlända från luften.

Visserligen var vi ute på fågelskådning men tja, kråkor är väl inte de intressantaste av fågelarter, även om jag funderade en del över vad som fick dem att träffas där uppe i masten.

Vid förra helgens resa till Höga Kusten besökte vi en kompis stuga och där fann jag denna söta stol som jag faktiskt tycker passar bra till dagens tema. Varsågod och sitt ner en stund och njut av utsikten över vattnet och bergen!

I närheten låg det fantastiska Mannaminne och där fanns detta motiv som för mig är nostalgi då min pappa hade en sådan slåttermaskin. Jag minns honom använda den med hjälp av hästen Dolla, en kraftig nordsvensk. Vi hade slåtter utan traktor ända tills 1967 då hemmanet såldes och jordbruket upphörde. Själv var jag liten och nog lite rädd för allt vasst på detta redskap.

Hur som helst kan det vara kul att prova den sviktande sitsen - Varsågod och sitt!

Fler bidrag på detta tema hittar ni hos Fototriss.
#1 - vild-rosen

Fin triss. Stolen utmed Höga Kusten blir favorit. Där är väldigt vackert.

Ha en bra söndag

#2 - Marmeladen

Gillar din första bild även om jag inte skulle vilja sitta där ;). Sätter mig hellre i din andra bild.

#3 - cat

Jag slår mig gärna ner på den gula stolen i andra bilden och njuter av de vackra vyerna.



Kråkorna hade säkert ett viktigt möte som handlade om viktiga kråkfrågor :)

#4 - Anna ..dansar in

Fåglarna har alltid den plats som man skulle vilja ha..tänk att få ha koll på allt som händer där nere..perfekt..

#5 - Pysselfarmor

Hmmm...nä inte för att jag tar mig upp till konferensen, men vill bara lägga in en brasklapp - jag är höjdrädd. Stol nr 2 väljer jag gärna - fin utsikt och i avskildhet. Slåttermaskinen ger mig en nostalgitripp till barndomen på gården i Lappland. Det var nästan fest när det var slåtter och en sådan togs fram. Nu har jag sett någonstans att man gör barstolar av sitsar från slåttermaskiner.

Jättefin triss med helt olika vinklar och sittplatser. Bingo!

#6 - Ingalill

Slåttermaskinen hade jag inte kunnat låta bli att provsitta :)

#7 - Toves Foton

Bra variation på din triss. Min favorit blir också den gula stolen :)

#8 - Anneli - A'la Foto

Gissa om jag gillar mittenbilden med den gula stolen! haha Gult är min favoritfärg av dem alla....så den gör den till min favorit! :O))

Jo, katter är inte alltid lätt att få att sitta som man vill...det gäller att ha tålamod och vara envisare än dom! Och dessutom har något samarbetsvilliga kissar förstås! :O)



ha en skön söndag!

#9 - Mia

Läcker triss!! Gillar mittenfotot allra mest!1

#10 - Erland

Första bilden känns lite som kostymklädda, framförallt herrar, på väg att slå sig till ro inför ett viktige, kanske politiskt, möte.

Gula stolen är verkligen inbjudande.

Vill tacka för alla de underbar/underfundiga bilder som du har i din blogg.

#11 - Mona

Inget dåligt konferensställe kråkorna hittat. Härlig nostalgi över slåttermaskinen. Den läckra gula stolen är min favorit. Härlig utsikt därifrån.

Min stolar i sten står på Stora torget i Borås.

#12 - ViDu

Den gula stolen lockar med en fin utsikt. Den sätter jag mig gärna på. Tack!

#13 - Jah Hollis

Fina bilder alla tre. Jag gillar speciellt sitsen på jordbruksmaskinen, med lufthålen.

#14 - skogsfrun på dal

Tittade länge på den gamla slåttermaskinens, sitsen ser bekväm ut, Jo absolut, när man vet och har provat fjädringen. Kanske som datorstol*...ja bara sitsen förstås;-)) Trevlig blogg som jag känner igen mig på.