Barbro S

Barcelonas stränder
Hur härligt Barcelona än är så är Umeå bättre just nu och vem vill sitta inne och blogga en sån här fin dag? Inte jag förrän nu i alla fall. Idag har jag röjt lite i rabatterna och sen cyklat ned på stan och lämnat in min deklaration. Så gammaldags är jag, lyckades inte fixa mig någon e-legitimation i år som man ju måste ha för att få deklarera på nätet. Men kanske nästa år:).

Sen cyklade jag vidare på Strandpromenaden (Jo, man får cykla där numera) och såg små mattor av utslagna vitsippor, scilla, någon gul variant och till och med blåsippor längs slänten. I en större vitsippsmatta låg två fotografer med sina systemkameror mitt inne i blomsterhavet. Själv hade jag glömt kameran, och kikaren också. Jag hade behövt den då jag såg många intressant fåglar på långt håll.

Vi var faktiskt på fågelskådning igår kväll och det mest spännande som hände då var att vi fick se två (minst) rävar som jagade och sprang över åkrarna. Jätteroligt att få iaktta dem en längre stund.

Dag 2 i Barcelona började i alla fall med att jag strax efter kl sju tittade ut genom fönstret och detta var vad jag såg när jag steg ut på hotellrummets smala balkong.

Jag har zoomat in bilden lite men visst hade vi fin utsikt? Om vi bara tittade rakt fram såg vi en ful tegelbyggnads tak men där satt i alla fall en fin trut att beskåda denna arla morgon:).

Två av oss hade planerat att besöka stranden men först lite frukost tillsammans med de andra. Vad passar bättre en strandbesökardag än lite bikini?? Vi gick runt två hörn till en uteservering och där fanns den på menyn.

Detta är alltså en bikini!! Det visste ni inte:). Mycket till frukost var det inte men juicen är jättegod, färskpressad med lite apelsinkött. Teet var okej men man fick så lite. Vi frågade servitrisen vad bikini var för något men hon begrep inte utan invecklade sig i förklaringar om juicen och kaffet.

Bikini=toast helt enkelt, troligtvis på katalanska som är deras variant av spanskan, inte alls likt. Skriftligt gick det att förstå bättre för den påminner lite om franskans stavning och franska har jag studerat på gymnasiet och senare på Komvux. Uttalsmässigt var dock katalanskan helt obegriplig för mig. Regionen vill visst bli fri och bilda ett eget land, Katalonien, men det har de velat länge utan att lyckas.

Efter denna eminenta frukost promenerade vi då mot den gamla stadsdelen Barceloneta och stranden. När vi gick genom en liten park såg vi minst två hemlösa som låg utslagna på parkbänkar och liknande. Det såg riktigt otäckt ut, för de såg helt livlösa ut men på hemvägen hade de rört sig så livet fanns ändå kvar hos dem. Det var det enda negativa, allt annat kändes gott och härligt, men nog känns det i samvetet.

Även där låg fina båtar och speglade sig i vattnet.

Efter ca 15 minuters långsam vandring kom vi fram till stranden och fort tog vi av oss skorna och blötte våra fötter. Lite kallt, jaa, men ändå skönt.

När jag hörde att det skulle bli kring 30° skyndade jag mig att måla tånaglarna innan avresan:). Så skönt att gå barfota. Fötter ska man vara rädd om och visst var vi det. Ändå kom skavsåren innan kvällen:(.

Inte så mycket folk på stranden ännu men nog räcker det för att ge en känsla av sommarsol och värme. Visst ser det härligt ut?

Där fanns entusiaster som badade och barn som lekte i vattenbrynet. Dessutom pågick en tävling, kanske triathlon, för vi såg flera personer simma snabbt i våtdräkter och sen springa längs stranden. En rapportbil från Barcelona TV var där samt ambulanser utifallatt.

Jag har förresten både polisbil och ambulans utanför mitt fönster nu. Hit ska de inte men jag tror jag vet vilken granne som hämtas. Är alltid otäckt att bli vittne till. Ännu otäckare för den som drabbas, givetvis.

Även i Barcelona fick ambulansen rycka ut, kanske någon som fått vätskebrist eller lårkaka eller vad det nu finns för idrottsskador. Vi gick upp från sanden och vattnet till strandpromenaden och där såg vi detta fula men speciella hus.

Vidare mot Port Olimpic men inte ända fram. En speciell byggnad lockade men jag lyckades inte få någon bättre bild än detta.

De gröna fröställningsliknande skulpturerna var kul men byggnaden jag talar om är det bruna nätliknande i bakgrunden. I guideboken står att det är Frank Gehrys skimrande kopparfisk, en spektakulär byggnad som uppfördes till Olympiaden 1992. Detta är alltså den olympiska byn.

Klockan tickade och vi var tvungna att vända åter då vi stämt träff med de andra till lunch halv två. På vägen tillbaka fanns detta fina torn i orientalisk stil.

Lägg märke till att grenarna till höger är bara och de till vänster har höstlöven kvar så naturen hann inte riktigt med att sommarvärmen kom så snabbt i Barcelona detta år.

Fula och fina byggnader om vartannat. Men vackrast är ändå växterna, tycker jag, och det får illustreras av denna färgglada papegojblomma.

Våra vänner hade gått för att köpa biljetter till kvällens fotbollsmatch på Camp Nou. Vi skulle inte följa med på den men hade turen att finna en lite mindre folkdragande match med helt fritt inträde:).

Kanske vi såg blivande storstjärnor i Barcelona FC, vem vet:)? Bara en snabb visit för lunchen lockade som sagt. Mer om den senare.

Det går lite trögt att blogga om Barcelonaresan men det är många bilder att välja bland, tog nästan 300 foton på dessa tre dagar, så ni kanske ursäktar att jag tar tid på mig.

Kanske sent men nu kommer i alla fall Glad Påsk till er alla från mig.
#1 - LEna norgren

Underbara stad!!!!!!Det finns hur mycket som helst att fota i den staden!!!!!