Barbro S

Umeå - Barcelona
Mycket blev det denna vecka och trött är jag så inninordens. Måndag la jag mig halv åtta och sov till tisdag 10.30, sen sov jag två timmar på eftermiddagen också. Onsdag och torsdag har jag sovit ca 11 timmar. Ja, inte helt i sträck för katterna väcker mig ju då och då men mycke sömn blev det:).

Men resan var absolut värt det. 8.15 förra fredagen åkte vi fem med Abrahamssons Buss direkt till Skellefteå Airport där Ryanair tog oss i tid till flygplatsen i Girona, ca 10 mil norr om Barcelona.
Viss temperaturskillnad rådde på de olika destinationerna vilket syns av bussarnas termometer.

+5° och ganska mycket snö vid kanten av E4:an mot Skellefteå, som synes.

Lite varmare och något grönare i Girona, precis som det ska vara. Till och med bättre för sådan sommartemperatur hade vi inte förväntat oss. När vi kom fram till Barcelona ca 17.15 hade temperaturen stigit till +31°. Bara helt ljuvligt skönt.

Men åter till resan från Skellefteå. Två mil söder om staden svänger man in på en skogsväg förbi byn Sjöbotten, bl.a. och sen är man framme vid flygplatsen. Ryanair gör en viss grej av att alltid vara i tid och det var de bra på. Snabb incheckning och snabbt in i planet. Däremot hör man inte hälften av vad de säger i högtalarna men det är de ju inte ensamma om.

Mina vänner åt på flygplatsen men jag var inte hungrig så tidigt utan tänkte köpa något på planet. Tji fick jag, i alla fall nästan. När matvagnen som nog mest var en dryckes- och godisvagn kom till min plats var all mat och alla mackor slut.
Det enda som erbjöds var en kycklingsoppa med mikroskopiska bitar morot. Men den smakade hyfsat trots att jag inte märkte en enda kycklingbit. Till det lite Minicheddars, små kex med ostsmak.

Norra Sverige från ovan den 8 april 2011.

Lite smutsig ruta ger ett mulet intryck men det var sol, om jag minns rätt.

Äntligen framme och få stiga ut i den mycket behagliga sommartemperaturen. Vi drog vår packning från bussstationen till den lilla parken Pla del Palau där vårt hotell låg. På vägen såg vi då och då en härligt grön fågel som skrek när den flög förbi. En sådan visade sig också bo i vår park.

Den är inte helt lätt att upptäcka bland allt det gröna men ni kan nog se den röda näbben och den långa gula stjärten i mitten av bilden precis till höger om trädstammen. En indisk halsbandsparakit fick jag fram att det är efter lite googlande. Enligt hotellportiern en inflyttad fågel som inte tillhör Barcelonas normala fågelfauna.

Checka in på vårt trestjärninga Hotel del Mar, snabbpacka upp och så ses igen i parken halv sju för att göra Barcelona by night:).