Barbro S

Katt i kruka
En stor dag för mig då jag har varit ute på årets/säsongens första skidtur, 3,2 km-spåret på Gammlia, med en mer skidvan väninna från Haga. Sen jag fick dessa avlagda skidor från en annan väninnas då 15-åriga dotter har jag bara långsamt glidit fram på släta snötäckta sjöisar men idag var första gången sen 80-talet som jag åkte ett riktigt spår med, visserligen små, men ändå höjdskillnader.

Absolut jättekul att klara det utan att ramla även om jag precis när jag fått på mig skidorna fick en mycket stark balanssvacka och höll på att trilla baklänges. Hur ramlar man bakåt när man har skidor på? Nog tur att jag höll mig kvar på fötter.

Jag tog inte kameran med då jag ville koncentrera mig på skidåkningen men nu är landskapet åter nästan lika vackert som innan de varma dagarna då snön föll av skogens alla träd. En bild från då istället.

Detta är Ersbodaängarna och inte alls Gammliaskogen men vackra är de båda i frostig vinterskrud. Temperatur blott enstaka minus sen solen snabbt värmt upp morgonens 11 minusgrader.

Jag kom hem full av entusiasm att ta ut katterna denna ljuvliga februaridag men inte var de speciellt intresserade. Snön på marken kyler väl tassarna lika mycket som tidigare fast solen har höjts sig någon meter över hustaken. En liten språngmarsch runt knuten fick jag i alla fall med dem på. Däremot fann Desirée att solen värmde gott på insidan av fönstren. Hon fick visst vårkänslor och gav sig på allt grönt på fönsterbrädorna till mattes stora förskräckelse.

Till slut lämnade hon köket där jag satt och läste min tidning eller kanske löste dagens Sudoku och det blev lugnt. När jag efter en stund kom in i arbetsrummet hade hon funnit en bra plats, i Monsterans kruka:).

Ikväll ska jag hoppa över caféträffen på Mekka och istället besöka en väninna på Haga (inte samma som i morse). Hon ska bjuda på fika och tillsammans ska vi se det nya TV-programmet "Dansbanan i Täfteå". Kanske vår gemensamma vän E är med i kvällens program eller så kommer han med senare i någon av de fem entimmesavsnitt som ska visas kommande veckor. Kanske någon av er kommer ihåg att även jag blivit filmad. Naturligtvis har jag inte stora förhoppningar om att just det kommer med, men det är klart att jag ska kolla alla program och inte ge upp förrän allt är visat. Tänk om...lilla jag på rikstv:).

Hur som helst är det jättekul att få se en dokumentärserie i SVT1 med lokal anknytning. Hoppas den blir bra.
#1 - Louise (Fotoblogg)

Härlig vinterbild!!