Barbro S

Snöskulpturtävling
I lördags hölls den årliga snöskulpturtävlingen på Rådhusesplanaden i Umeå. Årets tema var "Umeå 2050". De åtta deltagande lagen kämpade med att ur var sin jättesnökub forma en skulptur. I år var snön lätt att jobba med; jag hörde en kommentar om att det var som att såga i maräng. Tidigare år har det varit betydligt värre då snökuben pga variation i temperaturen veckan innan varit stenhård och full av is. I år sjönk termometern till behagliga 0° fredagen då arbetet skulle påbörjas.

Vi var åtta från New Friends som samlades vid Rådhustorget för att vandra Rådhusesplanaden upp mot den gamla järnvägsstationen och på vägen titta på alla fina snöskulpturer. Den första hade titeln "Älven" och den visade jag från en annan vinkel i mitt förra blogginlägg, men här ser man inte människan som på andra sidan håller mot.

Läckert att ur en kub få fram så runda, nästan rörliga former.

Publikens favorit var "Maskinerna är våra vänner" och en bättre bild av den fanns också på min fototriss.

Vi hade tur för solen sken när vi gick där med alla andra stadsflanerare och luften var härligt mild. Längst bort järnvägsstationen och framför anas den fina glasskulpturen (ej förgänglig som de i snö) Grön eld.

Juryns första pris gick till detta fina konstverk som jag också gav min röst. Den kallas Time Tunnel och fick också publikens andrapris.

Lagmedlemmarna med exotiska namn putsade in i det sista. Undrar om de går på Designhögskolan?

Statyn/bysten av herr Rosén, en betydande chefredaktör och politiker i staden, har fått en vacker snökrans kring halsen. Till höger ser ni att det står Hotell Aveny på en fasad. Det hotellet hette förr Blå Aveny och var en av de arbetsplatser som krävde mycket av mig när jag arbetade som personalchef inom Blå Aveny-koncernen 1988-92.

En tuff tid och en del riktigt otäcka minnen från det stället. Tacka vet jag Hotell & Rest Dragonen där jag före det och före min utbildning arbetade som hotellchef i några år. Visst var det tidvis tufft där också för mina mer mjuka sidor som nog var tvungen att härdas en hel del för att stå ut. Men jag hade också roligt och fick vänner på den arbetsplatsen.

Man kan aldrig vara neutral och inte är det så lätt att beskriva ärligt, men inom mig dras magen ihop av obehag när jag tänker på Blå (aveny) men jag känner värme när jag tänker på Dragonen.

Ett av lagen, Apelsin kallar de sig, har deltagit i tävlingen hela sju år och de är väldigt skickliga. Min bild ger inte helt rättvisa åt deras skulptur som har ett fint latinskt namn men ska föreställa ett löv, konstnärligt fritt, förstås.

Jag valde mellan denna och tidstunneln när jag skulle rösta på den bästa, men som jag skrev vann tunneln. Tänk om de kunde uppföra dessa vackra skapelser permanent, i marmor eller brons eller annat beständigt material, för de är så läckra.

Nästa snöskulptur har jag glömt namnet på men fick tips att en av figurerna påminner om Wall-E, en animerad filmfigur som visst ska städa upp på jorden.

Längs ner till höger ser ni Umeås symbol för kulturhuvudstadsåret som infaller år 2014.

Det var fler som använde sig av den symbolen, som synes. Här ska det föreställa att en flitig bäver gnagt fram den. Det är fritt fram för allas tolkningar för inte är det helt lätt att förstå kopplingen till Umeås framtid. Kanske om man spånar fritt och det överlåter jag åt er, mina läsare:).

Lite kul är att se hur huset på andra sidan esplanaden speglar sig i avenyhotellets fönster.

Det sista snökonstverket är en öppen figur som likt en fotokuliss inbjuder människor att ta plats och kika ut genom olika fönster för att föreställa olika personligheter. Här en viking.

Jag hoppade bara över en skulptur som var lite slarvigt utförd, de övriga höll otroligt god klass. Det är verkligen ett härligt vinternöje att gå runt och beundra lagens skicklighet och kreativitet.

Sen vandrade vi kompisar vidare till mysiga bokcafé Pilgatan där vi satt på stolar märkta med författarnamn och diskuterade konst, litteratur, sport (inte för okunniga mig) och en massa annat trevligt samtidigt som vi intog gott (och billigt) fika.
#1 - Anna-Lena

DET var riktigt roligt att se, miljöerna och de skickligt formade snöformationerna. Tack för titten!