Barbro S

Mera kondis
Ja, inte kondition alltså även om jag faktiskt har börjat gå med stavar igen. Efter operationen i höstas då jag tog bort metallskrot från min tidigare brutna handled har vänsterhanden känts lite svag. Sakta repar den sig och det funkade bra med ca en timmes stavpromenad häromdagen. Jag fick bara lite ont efteråt.

Nej, jag menar mer konditoribesök. Igår hann jag med två men har bara bilder från det ena, nämligen Nya Konditoriet i centrum. Även det ett anrikt café fast det till skillnad från Nybro har bytt inredning många gånger men ändå behållit en gammal stil.

Jag passade på att ta mina bilder direkt vi kom dit, min väninna A och jag; sen vällde det in folk vid två-tiden. Egentligen är det som en jämn ström mest hela tiden och alla åldrar samt alla typer av folk från hantverkaren i sina arbetskläder till finklädda damer i 75-80-årsåldern vilket gör det till ett mycket trivsamt café. 

Detta var vår lunch så jag åt en mycket god smörgås på grovt bröd med brieost, rabarbermarmelad, ruccolasallad och några långa gröna strån som jag tror är solrosskott. Men teet var så blaskigt! Fast jag la till en femma för att få fräscht lösviktste så var jag ändå tvungen att fylla på med en tepåse Earl Grey för att få lite smak. Konstigt! Väninnan åt dagens macka som innehöll rostbiff, alltså inget för mig.

Skåpet till höger påminner lite om det på Nybro fast jag tror det är av olika träslag. NK är inte någon kafferia eller vad det nu heter där de har speciella baristor som gör konstverk av kaffet men nog finns det ändå många kaffesorter att välja på om man läser svarta tavlan.

Jag är en trogen NK-besökare sen 70-talet då rökning var tillåtet och kaffet serverades på silverbricka av svartvitklädd servitris. Måhända det sista var ännu tidigare? På 70-talet var kaféet fyllt av stora grupper vänsteranhängare klädda i lager på lager enligt den tidens mode, palestinaschalar, näbbstövlar, långa svepande kjolar och Mah Jong-plysch. De köpte en kopp kaffe och satt i timmar diskuterandes och rökandes. Som ni förstår var jag och mina vänner mer anonyma, dvs vanliga eller hur jag nu ska uttrycka att vi satt bredvid och kommenterade dessa gäng som jag kallade "mysrysare". De var också några år äldre än oss nyblivna studenter, tror jag.

Fina lampor har de och en dekorerad spegelvägg som kan anas bakom.

I alla fall blev NK betydligt trevligare när de som första konditori i stan införde rökfritt. Så skönt! Jag har aldrig varit rökare som ni kanske förstår, däremot är jag inrökt hela min barndom av piprökande fader och senare rökande bästis från Stockholm samt en stor kärlek som alltid rökte i min lägenhet.. inget ut på balkongen på den tiden :), men senare blev det tuffare för rökarna i min närhet.

På hemväg från min lunchträff möttes jag på Ersboda av högljudda flockar av kajor som flög omkring. Till slut valde de att slå sig ned i trädtopparna för konferens.

I fredags lärde jag mig På spåret att Kajmaner är ett slags krokodiler, men detta måste väl vara Kajmanér:). Oh, så rolig jag kan vara denna kritvita dag:).

Jag trodde inte det var möjligt att världen kunde bli ännu vitare och då menar jag inte mera snö för det kommer naturligtvis innan vintern är över. Nej, nu är det frosten som skapar mönster på grenarna och idag är också himlen mjölkvit så effekten blir ännu starkare.

Tyvärr ville inte kameran visa vitheten fullt ut men jag upplever snön utanför lika vit som ordet KONSTBARBRO på bilden. Jag har fotograferat genom fönstret för ca en halvtimme sen precis där jag nu sitter framför datorn.

Det andra fiket då? Jo, det var Ullas Kondis på Östra Station dit vi New Friendare gick igår kväll för att testa kvalitén för eventuellt kommande fikaträffar där. Visserligen gott fikabröd och fint men kallt med låg mysfaktor samt än så länge alldeles för tomt på besökare, tyckte jag, men det fanns andra som gillade platsen mer.

Denna vecka är verkligen socialt fullbokad. I em Lottas med NF:arna, i morgon födelsedagskalas och på söndag spelkväll med nya väninnor. Nästan på gränsen för mycket roligt men jag vill naturligtvis inte klaga:). Ensamhet har jag haft tillräckligt av under många år så nu griper jag alla tillfällen till umgänge.

Jo, och så är jag bloggare för varenda unge åt Unicef, en av många, och de vill nu visa på allt gott som görs av de pengar som skänks. Själv är jag världsförälder åt dem sen många år och skänker 200 i månaden. Jag uppskattar mycket att de i sina årliga rapporter berättar om det goda som pengarna går till och inte frossar i eländesrapporter. Vill ni ta del av deras goda nyheter kan ni klicka på
http://blog.unicef.se/category/goda-nyheter/

Jag önskar er alla en trevlig helg!
#1 - Tina

Såg att du gillar konditorier.Vill tipsa om en sajt med trevliga cafeér och konditorier. Själv så ägde jag Kungsörs konditori som jag tog över efter mina föräldrar. Dom köpte det 1965 och jag sålde det 2004.Också ett nostalgikonditori



http://femtiotalsjakten.blogg.se/category/kafeer.html