Barbro S

Fototriss - Skir

Skir är veckans tema hos Fototriss och min första tanke är gardiner, vita spetsgardiner, men sådana har jag inga. Ofta blir det helt tomt i skallen när jag ska fundera på hur jag ska illustrera temat men bara en stund senare finns där flera idéer som tur är:). Jag går till naturen och väljer en vallmo som växer i min rabatt med stora, gula skira kronblad.

Egentligen är det bara en vanlig sibirisk vallmo som sprider sig som ogräs men jag gillar dem.

Även blommorna på min skuggmorell som förhoppningsvis ska bära röda sura körsbär i augusti är skira mot himlen.

Denna bild är 14 dagar gammal och nu är det bara bruna torkade kronblad kvar, men oj, vilken blomning vi hade i år. Jag bara undrar om humlorna hann med att befrukta alla dessa blommor så det blir bär?

Min mest aktuella bild är denna på en stackars fjäril på min stugtomt. Skira är dess vingar men också delvis avbitna som ni ser. Ändå flög den utan synbara problem.

Är det någon som känner till dess namn, tro? Jag har en bok men tiden räcker inte till just nu att leta arten. Kanske senare.

Fler bidrag på temat hittar ni hos Fototriss.

#1 - Ingrid

Hejsan Barbro!

Tack för din kommentar hos mig.

Jag tror att din fjäril kan vara en brunfläckig pärlemofjäril. Vi brukar ha ganska gott om dem här på sommaren.

Jag gillar din fjärilsbild!

#2 - anki-itte

Vacker triss.

#3 - cat

Stackars lilla fjäril! Vilken tur att den ändå kan flyga.

Din mittenbild tycker jag är underbar, så den blir min favorit. Hoppas att humlorna hann göra sitt jobb så att du får njuta av frukterna.

#4 - ormbunke

Alla tre bilderna gör verkligen skäl för namnet SKIR.Det är en pärlemofjäril men exakt vilken är svårt att bestämma. Har märkt att de ofta har lite trasiga vingar. Tack för titten hos mig.Ha de gott Anita

#5 - Beppan

Stackars vackra fjäril! Undrar hur det kommer sig att vingarna ser ut så där?? Tur den kan flyga i alla fall.

Sibirisk vallmo är inte dumt att ha - förgyller rabatterna med sina vackra färger och skira kronblad! Och tålig är den...

#6 - Cecilia Artista

Fin triss med flera skira ting!

Vallmon är så vacker och fjärilen har så skira, tunna vingar.

#7 - Pialotta

Åh vad vackra, skira foton.. gillar alla tre jättemycket :) Blomman Gul bakifrån får ett extrapoäng liksom fjärilsbilden:)

#8 - Bibbi

Vackra bilder. Gillar den första mest.

/Bibbi

#9 - LEna Norgren

Vallmo är vansinnigt härliga blommor som gärna skulle kunna få sprida sig hit till min trädgård och fjärilen är en storfläckig pärlemorfjäril.

#10 - Monica

Fjärilen är jättefin. Bra bilder :)

#11 - Linnea

Så skirt och vackert. Undrar vad fjärlilen råkat ut för? Så konstigt naggad i vingkanterna!

#12 - Barnens Hjältar

Jättefin triss, gillar den med blå bakgrund bäst :;-)

#13 - Tinefis

tredje bilden är bra läcker!

Fin triss.

=o)

#14 - Jah Hollis

Väldigt vackra bilder som passar temat perfekt. Speciellt gillar jag fjärilen.

#15 - Eva

Jättevackra bilder alla tre, men den första blir min favorit :-)