Barbro S

Utflykt med New Friends
I dag känns som den första riktiga sommardagen i alla fall efter kl 14 då solen bröt sig genom molnen och gassade på ordentligt. Jag bar ut alla små plantor och lökar på gång samt bytte fulborden mot sommarmöblerna och unnade mig en solstund med lite fika. Middag åt jag inne då molnen tog över med jämna mellanrum. Lite röd i ansiktet är jag fastän insmord med solskyddsfaktor 6.

I lördags hade vi en supertrevlig NF-träff hos en av medlemmarna, B, som bor vid Holmsjön. Dagen bjöd på moln och svalka men i gruppen fanns värme så det räckte ändå. Först träffades vi vid Smultronstället och gick runt bland alla fina växter. Ett fågelbo med ruvande fågelmamma fanns i en hylla men henne lämnade vi hänsynsfullt ifred. Lite blomstershopping unnade vi trädgårdsintresserade oss. Själv köpte jag en klätterkaprifol som jag idag har planterat bredvid körsbärsträdet i hopp om att den ska slingra sig uppför dess trasiga stam som nu ser så eländig ut.

Sen åkte vi vidare till B:s stuga som ligger så fint vid sjön.

8 NF:are var vi som senare utökades med H som kom nästan direkt från New York.

Utsikten från tomten är jättefin och först vid strandkanten upptäcker man grannarna men tomten är skyddad från insyn från alla andra håll.

Vackra speglingar i vattnet med kabbeleka som gyllene inslag.

Efter att vi bjudits på godsaker till fikat inomhus, rabarberpaj och en cheesecake som får mig att längta efter en bit till just nu:) visade sig solen en kort stund. Då var det dags för frågetävling på temat kryddor. Jag gillar klurigheter där man får tänka till lite extra, t.ex. frågan "Vill spädbarnet?" vilket ger svaret Se napp = Senap förstås:). Den klarade inte jag men som tur var tävlade vi i lag och båda lagen lyckades få alla rätt (med lite lite hjälp av värdinnan).

Här sätter B upp frågorna på gäststugan. Extra tejp krävdes då vinden försökte slita bort papperen.

Till höger vid stranden hennes fina uterum som hon själv gjort. Blir så imponerad, aldrig skulle jag kunna åstadkomma något sådant, varken orkar eller är händig. Men jag är bra på att ringa snickaren och sen instruera honom så resultatet blir bra :). 

Ljuset flödade in i stugan som var fylld av konst, hennes egen och andras.

Vi umgicks hela gruppen vid måltiderna, sen blev det mindre grupper vid middagsförberedelserna och tiden gick så fort. Trevligt var det hela tiden och någon sa med värme i rösten att vi kändes som en familj.

Efter drygt 7 timmar tillsammans avslutade vi med en liten promenad till Mjösjön, en liten fiskesjö alldeles i närheten. Jag hade ingen aning om att den fanns så nära staden.

Jag tror det var bara en eller två stugor vid sjön. Bryggor fanns med jämna mellanrum runt hela men de är till för fiskarna, alltså de som fiskar:).

På vägen dit såg vi denna fina blomma vars namn jag ännu inte tagit reda på.

Linnea är det inte för den känner jag igen.

Vi stannade en stund vid en raststuga och såg solen börja gå ned fast mörkt blev det inte på flera timmar än. Egentligen är det ljust mest hela natten nu även om det skymmer lite vid elva-tolvsnåret, speciellt om det är mulet.

På hemvägen upptäckte jag denna vackra fågelholk, rödmålad med vita knutar som en riktig stuga.

Vi funderade på vilken fågel som skulle kunna tänkas flytta in där men vi kom inte på det. Kanske en knipa men de brukar vilja ha holken ännu närmare vatten.

Eller kanske en uggla?? Storleken stämmer men vill de bo nära vatten? Inte vet jag fast jag gått ugglekurs.

Så trevligt kan vi ha i New Friends och snart är det dags för sommarfest om en dryg vecka. Närmast är mitt syskonbarnbarns födelsedagskalas i morgon. Han blir sju år. Det ska bli roligt att träffa min riktiga familj också:).