Barbro S

Vårkänslor
Det sägs att vi i norr har så kort vår men den drar vi ut på genom att så fort solen börjar värma i februari-mars få vårkänslor av takdropp och smältvatten som rinner droppande ner i avloppsbrunnen. Egentligen kallas den här tiden för vårvinter och det är en mycket fin tid:).

Små vårtecken hos mig är att solen kommer in på min altan och jag hänger ut balkongbordet åt katterna. Med en värmande kattbädd med yllefilt i blir det behagligt för dem i eftermiddagssolen även om det egentligen är ganska kallt i luften. 

Att ta ut cykeln är också vårfrihet även om man ännu måste se upp för isfläckar och delvis isgrusskrovliga cykelbanor.

Här fick jag till och med solstrålarna på bild. Märkligt!

Sakta skottar jag bort snön på altanen. Nu har den tinat och frusit igen så många gånger att den är ganska svårforcerad men snart är den borta. Nätterna är riktigt kalla, ca -15° i veckan, och det tar lång tid för solen att värma luften till plusgrader, tyvärr.

Nästan så man längtar till värmen i Barcelona. Igår köpte jag mig en karta och en liten guidebok för att förbereda mig. Ambitionerna ett hinna se en massa är ganska låga då vi bara har drygt två dygn på oss, men den berömda Sagrada Familia vill jag hinna med och vi bor faktiskt inte så långt därifrån. Det räcker annars med att bara vara, flanera omkring och uppleva storstadens puls och miljö.

Ikväll ska vi försöka oss på en ugglespaning på egen hand då vår kursledare skadat foten, oturligt nog. Det lär ska finnas en spelande hornuggla i Degernäs. Hoppas, hoppas! 
#1 - Louise

Så härligt när solen börjar komma, hoppas värmen får komma till er snart, bra start med solen iallafall. :)

Lycka till med ugglespaningen.