Barbro S

Gaudis park
Den tredje dagen i Barcelona fick vi äntligen åka turistbuss efter att ha gått en längre stund( se förra Barcelonainlägget) och då begav vi oss till Gaudis egen park, Parc Güell. Från busshållsplatsen var det en rejäl uppförsbacke i flera kvarter. Tufft i värmen men målet en fascinerande plats.
 
Till vänster ser ni en BarcelonaFC fotbollssupporter. Den kvällen var det match så många tröjor såg vi.

Överallt dessa läckra mosaikskulpturer.

Här kunde man svalka sina händer med drakvatten. Mera drake strax framför och jag lyckades få en bild utan mängder av människor vilket inte var helt lätt denna soliga söndag. Kanske poliserna jagat bort dem:)?

Uppåt gick trappstegen och jag var redan såå promenadtrött. Så skönt med Gaudis mosaikbänk runt hela denna öppna plats där man kunde vila sina ben och på vägen upp en vacker bougainvillea.


Jag gick en liten runda upp i grönskan men gav snabbt upp då hjärtklappning och brist på vätska gjorde mig yr. Det var bara att uppsöka skugga och vända tillbaka till sköna bänken. De andra gick runt lite mer, bl.a. finns Gaudis egen bostad på området och säkert mycket mer också som jag missade.

Husen är så roliga, som om de skulle hört till en saga.

Det till höger inrymde en butik där vi trängdes ett tag med köpsugna turister. Jag kom ut med några vykort och ett par riktigt fina örhängen.

Denna grotta tror jag är naturlig men med Gaudi vet man ju aldrig. Där inne var det lite svalare.

Efter några timmar i parken var vi ordentligt hungriga men just där fanns inget lämpligt matställe. Det blev att vänta på bussen, åka rundturen tillbaka till stadens mer centrala delar och där hoppa av för att leta lunchrestaurang.

Som tur var fanns ett perfekt ställe i närheten med ett bra urval på tapas. Vi fick gå inomhus och där välja olika smårätter genom att peka på det vi tyckte såg gott ut. Jag tror att vi alla gjorde bra val, jag var i alla fall jättenöjd med mina tapas. Till det var vi några som drack Sangria, läskande gott. Efter våra strapatser var nog den lunchen den bästa. Klockan var redan 16 så vi var inne på spanska mattider.

Innan resan tänkte jag på de konstiga mattiderna som beskrevs i guideboken, att äta middag vid tiotiden på kvällen eller senare men det gick hur bra som helst. Vi kom direkt in i deras rytm utan några som helst problem. En banan och apelsin i väskan skadade förstås inte samt givetvis vatten.