Barbro S

Frukostträff
En av trevligheterna som vi New Friendare har hittat på de senaste åren är att gå ut och äta en rejäl hotellfrukost då och då. Vi har provat stadens olika hotell och nu i lördags var det Hotell Uman som fick ett besök av tolv morgonhungriga vänner. Egentligen heter det Clarion Collection Hotel Uman och en del av hotellet är belägen i stadens gamla läkarvilla.

Där huserade bl.a. Doktor Säfvenberg som var vida respekterad och känd av lite äldre umebor än jag själv.

När jag bokade frukosten för vårt sällskap sa receptionisten att hotellet var fullbelagt och hon varnade mig för att vi kanske inte skulle få plats kl nio som vi ville. Jag försökte få henne att reservera ett bord för oss men det vägrade hon. -Vi gör inte sånt, vi reserverar aldrig bord till frukost, upprepade hon som svar på min enträgna begäran.

Jag blev nästan arg på hennes vägran men jag behärskade mig. När jag lagt på luren sa jag däremot en del elakt, grrrr. Jag menar, även om hotellet är fullt så kommer ju inte alla hotellgäster ned till frukost samtidigt och de behöver ju inte sitta tillsammans på samma sätt som vi som bokat en frukostträff. Men det visade sig att jag oroade mig helt i onödan eller att hon skrämt upp mig helt i onödan.

När jag närmade mig hotellet före nio mötte jag flera grupper gäster som gick från hotellet. De var en stor grupp från Svenska Fotbollsförbundet som checkade ut före nio så frukostmatsalen var härligt välkomnande för vår lilla grupp. Där var alldeles lagom med gäster och vi fick en mycket trivsam morgonstund tillsammans:).

Frukostmatsalens väggar är klädda med häftiga medaljongtapeter som har delvis upphöjda sammetsytor.

Vi fann ett bra bord för tolv och tog våra brickor till disken där diverse läckerheter erbjöds.

Brödkakorna på pinnen och kaviarutpressaren är mysiga detaljer. Där fanns också mycket ekologiskt vilket tilltalar sunda mig. Klart att jag tog för mig:).

Ja, bilden är kornig men jag gillar den ändå. Det enda jag kan klaga på just denna frukost är att det bara fanns en enda ost, fyrkantiga färdigskurna skivor. De smakade helt okej men är ändå lite trist. Bredvid stod fyra olika köttpålägg så nog hade de kunnat stoppa in en liten ostbit till.

Efter en tallrik yoghurt, apelsinjuice, flera mackor, en god kopp te samt lite frukt i form av ananas och melon så lockade detta lilla bord med sin inbjudande skylt.

En stor skål med våffelsmet som man får grädda själv efter förmåga (fast viss instruktion finns), samt lite mindre skålar med sylt och grädde. Min blev absolut jättegod.

Här är det U med glittrande naglar som har sin våffla färdig att avnjutas.

Mätta och belåtna gick vi sen vidare var och en till sitt. Ja nästan, för vi var några som fortsatte med lite shopping på stan. Några skor till H blev det inte, däremot en cykelringklocka till mig från Claes Ohlssons :).

Nu ska jag försöka somna igen. Jag har nog druckit svart te för sent ikväll så jag inte kunde somna för ca en och en halv timme sen. Jag låg en stund och plågade mig, tankarna virvlade och katterna lade sig tillrätta på mina ben men jag var helt enkelt alldeles för pigg. Vad passar då bättre än att blogga en stund? Men nu vill jag önska en god natt till er allihop och sov så gott!