Barbro S

Höstljuspromenad
Årets ljusfestival, Umeå Höstljus med temat "Mina drömmars stad", invigdes i fredags, den 18 november. Vi var hela 13 personer från New Friends som möttes på torget för att vandra runt och titta på alla ljusinstallationer. Då jag fortfarande har lånad kamera, som för det mesta är helt okej, men nu inte riktigt orkade med i mörkret (det som omgav allt det ljusa:) är bilderna inte av bästa kvalité. Men jag kan ändå inte låta bli att visa dem:). Istället ska jag bjuda på länkar till två fotobloggar med fantastiskt fina bilder som antagligen är tagna med avancerad utrustning och stativ för bästa resultat.

Om man vill ha riktigt fina bilder gör man så men om man helst vill ha trevligt med sina vänner gör man som jag gör:). Vi började i Vänortsparken där mer än 3 000 barn ställt ut sin egenskapade burk med värmeljus i till en underbart färgsprakande labyrint.

Så här ser det ut fotograferat med stativ i Kerstins Foto. Och så här ser burkarna ut i dagsljus när värmeljusen slocknat.

Men nu återvänder vi raskt till fredagskvällen. Invigningen skedde i Rådhusparken men den var en besvikelse för scenen syntes inte, ej heller vad som där pågick. Däremot rörde sig diverse figurer i publikhavet och förgyllde kvällen. Hur lycklig tror ni denna lilla pojke blev när prinsessan dök upp?

Jag är lite trött idag för jag har märkt bilden som vore den min egen när det i själva verket är H som tagit den. Det gäller också nästa där jag själv dyker upp, beundrande E:s nya fina systemkamera med M i bakgrunden.

Nog vill jag gärna ha en sådan men jag vill inte bära på den. Hur gör man då???

En vit svamp i ljus fanns i Rådhusparken, likaså några färgbelysta träd mot Rådhuset och längre ner mot kajen den roliga installationen "Kasta macka" som dock inte lät sig fotograferas. Gå och testa den om ni är i Umeå!

Vi vandrade vidare längs älven och njöt av alla naturliga ljuskällor från broarna och husen på Tegssidan.

Till höger ser ni de nya husen på gamla bryggeriets tomt som fullkomligt sprakar av ljus. Ännu bättre bilder visar Powered by Porridge.

Gamla bron lyste med vit provbelysning vilket var ganska fint. Vi gick inte upp på den utan vände tillbaka genom Broparken där barrträd och ek lyste i olika färger till Hovrättens gård där dessa grenar flammade rött.

Om man gick nära trädet kunde man höra dess drömmar viska, prata och skratta. Magiskt! På en vägg lite längre bort mot Bubblan projicerades en sömngående kvinna, ett videoverk som jag och många fler tyckte om.

Roligast var ändå installationen "Delayed" i tunneln under E4:an som visade oss själva passerande med några sekunders fördröjning. Är jag barnslig som gillar att se mig själv på rörliga bilder? Jag gick fram och tillbaka flera gånger för det var så kul:). Tyvärr stod det i gårdagens VK att verket vandaliserats och kanske inte går att återställa. Så trist!!

Före det passerade vi Stadshuset som hela mörka årstiden lyser så här fint.

Då en av oss arbetar här kostade vi på oss att gå närmare. Här syns en del av gruppen i mörket framför det vackra stadshuset.

När vi återkom till Renmarkstorget lyste Stig Lindbergs blåärgade skulptur istället härligt vårgrön.

Frusna fingar och trötta ben ville in och fika men överallt var fullt eller nästan. På café Costas var de tillmötesgående men då var vi kräsna och nöjde oss inte med två bord. Dumt visade det sig sen. Fast istället hade vi turen att stöta på en härligt flammande eldshow med suggestiva rytmer på torgets scen.

Den värmde förstås men snart letade vi vidare. Wayne's och till sist café Station rymde oss inte, men då var vi ändå några som vägrade ge oss och till slut fann vi ett bord för ca halva gruppen som valde att stanna kvar. En god pecannötcheesecake fann sin väg ner i min mage innan jag tog bussen hem.

Igår kom jag på ett nytt sätt att fotografera i skymning och mörker så här kommer ytterligare några motiv från Vänortsparken där broarna lyser i olika kulörer.

Den första lilla bron lyser grön över bäcken som är sinad så här års. Den andra lilla bron lyser blå fast bara på ena sidan då den andra redan slocknat.

Däremellan finns också en röd bro samt ett blålila träd.

Och även detta lilla tält där ljusfigurer flyter omkring.

Mycket för barnen och oss barnsliga vuxna i  lilla Vänortsparken att avnjuta ända tills på söndag den 27.

Varje år tänds också så här fina ljusbollar över Gågatan, helt utom ljusfestivalen.

Här avslutar jag mitt lilla bloggreportage om årets Höstljus. Ute ligger dimman tät och risk finns att minusgraderna åter är på ingång så det gäller att ha bra halkfria sulor på skorna när man går ut. Jag ska snart iväg på caféträffen och vill absolut inte halka.
#1 - Gilla

Vilka härliga bilder från festligheterna.



Jag skulle egentligen tacka för den fina kommentaren om mitt Fototriss. Den gladde mej verkligen.

#2 - Inger Sandberg

TaCK bARBRO. nU FICK JAG SE DET BÄSTA UT HÖSTLJUS utan att åka nånstans . Toppen. Vilka fina bilder du tar... Bättre än på Umeå KOmmuns hemsida....

#3 - Powered By Porridge

Kul att se dina bilder från höstljus och en bra inledning med "före" och "efter" i Vänortsparken. Låter som ni hade en riktigt trevlig kväll och den är snyggt illustrerad!