Barbro S

Ljuva November
Det trodde jag aldrig att jag skulle kalla denna månad som för mig brukar vara den värsta, förutom januari då efter att man stökat undan julsakerna. Men i år är värmen kvar, solen skiner från mer eller mindre klarblå himmel och det är bara senhöst, inte alls förvinter. Det gillar jag. Tyvärr trasslar kameran igen. Den fungerade bra i två dagar men sen dess är den nästan helt hopplös. Några enstaka bilder har jag tagit och en del av dem får väl passa i detta inlägg som egentligen inte handlar om något speciellt.

Pelargonen hade jag tagit in för länge sen, först till inglasad balkong och sen in i vardagsrummet men värmen i förrgår fick mig att sätta ut den på förrådsväggen igen och se den trivs.

Inte sommarvacker men för att vara november så... Inatt har det varit lite frost igen så vi får väl se hur länge blommorna är kvar. Även rabatten har lite skönhet trots det vissnande, ulleternellernas blommor bibehålls och nävornas blad skiftar lite höstbrunröttfint.

Igår hade jag besök av min systerdotter som tycker mycket om mina katter. De tycker också om henne som synes, här är det Desirée som räcker ut tassen:).

Visst blir man lite hjärteglad:)?

Vi var ute på äventyr vid Mariehemsdammen där gässen och ankorna fortfarande är kvar fast de normalt brukar hämtas hem till sin ägare kring 10 oktober. I år är inget som vanligt! De blev helt galna när vi kom med våra brödbitar och speciellt gässen som är riktigt stora var lätt skrämmande när de omringade mig, skrek uppfordrande och även började nafsa.

Ett litet nyp i bakbenet fick jag, några ryck i jackan samt ett litet bett i fingret när jag försökte mig på att ge gåsen mat direkt. Inget som gjorde ont men nog vore det roligare att mata dem om de höll sig på behörigt avstånd. Då var kameran ur funktion men det var så vackert i solnedgången när molnen färgades rosa och speglades i vattnet som också skimrade rosarött med änder i silhuett simmandes omkring. Änder är ju en baggis jämfört med hungriga gäss:).

Jag fick låna en bild som jag tog med min systerdotters nya mobilkamera.

På hemvägen upptäckte vi fullmånen och här kommer den.

Klockan är fyra på eftermiddagen och dagsljuset är slut. 

Ett annat äventyr de närmaste dagarna är när Desirée gick ut på kvällen och fem minuter senare kom in med en mus. Just det ögonblicket missade jag då jag befann mig i ett annat rum men när jag fick syn på henne under kökssoffan ökade adrenalinet för musen var inte död. Snabbt, försöka få ut de båda innan den pyttelilla skogsmusen blev fri och kunde gömma sig var den ville.

--Inte släppa, Desirée, upprepade jag tillkämpat lugn samtidigt som jag öppnade balkongdörren och visade henne dit. Några gastkramande minuter (jag minns fjolårets kaos) då jag nästan höll andan men det gick bra till slut. Därefter stängde jag för kattluckan tills jag var säker på att hon inte skulle ta in musen igen. Så förnärmad lilla katten såg ut när jag väl släppte in henne fast jag naturligtvis berömde den lilla jägaren.

Mer roligt än så är det inte:). Ikväll ska jag ut och äta gott på Restaurang Victoria (troligtvis för vi har inte beställt bord) med en väninna för att fira våra födelsedagar. De var ett tag sen, i september, men det är kul att spara lite firande också:). 
#1 - Emelie Bäck, Cancerfonden

Hej. Nu är oktober månad över och med det även Cancerfondens Rosa Bandet-kampanj. Vi har tillsammans lyckats samla in över 45 miljoner kronor! Vi vill rikta ett varmt tack till dig för att du hjälpt oss att uppmärksamma Rosa Bandet och kampen mot bröstcancer på din blogg. 
Tillsammans gör vi skillnad! :) Kram