Barbro S

Aprillidande
Vilket roligt ord det blev när jag skrev ihop det:). Aprillidande, alltså lidande i april pga att kylan, snön och vintern slog till igen efter så lång tid med våraningar.

I trädgårdens soligaste hörn hukar krokusarna efter två nätter med -12-14° som kallast.

När min vän som inte alls är fågelintresserad som jag idag föreslog en svantitt blev jag så glad. Ute vid Degernässlätten har landat tusentals sångsvanar samt några kanadagäss och änder därtill. Det är oklart hur länge de kommer att klara den långa kyliga perioden vi har nu. Man har lagt ut foder på åkern men snön har täckt över och frusit fast så fåglarna kommer inte åt maten. Solen brassade på ordentligt idag men vinden kylde. Jag hoppas verkligen att någon mat tinade fram.

En fick i alla fall ett skrovmål. En fågelskådare i närheten tipsade om en havsörn uppe i en tall. Pampigt att få sen den sitta där och spana. Plötsligt flög den mot fåglarna på marken och landade mitt bland svanar, gäss, änder, kråkor och kajor. Det visade sig ligga ett kadaver på marken som intresserade den stora rovfågeln. Men innan den hann börja kalasa på den döda svanen kom ytterligare en örn, lite större än den första, och tog hela alltet. Den mindre örnen hade bara att stå och titta på.

Jag provade att fotografera genom tubkikaren och det blev faktiskt en bild, här starkt beskuren.

Visst ser ni örnen i mitten på väg att landa och lite till vänster den andra örnen stående?

Hur hemskt det än är var det häftigt och väldigt dramatiskt att få se örnar så nära och inte bara flygande som jag är mer van att se dem, högt uppe i skyn.

Måtte svanarna klara sig. Jag blir så ledsen att se dem lida och utmattade som de är efter den långa flykten orkar de säkert inte flyga till en bättre plats heller. Om det nu finns, för kylan har visst bitit sig fast söderut också.

Jag vill trots det önska er alla en Glad Påsk. Själv koncentrerar jag mig på fyra p: pass, pengar, packning och piljett :) Ja, biljetten består ju idag av en vanlig A4:a, alltså ett pappersark:)).