Barbro S

Malcesine hamn
Gissa vad? Det snöar igen och denna gång har de lovat 10 cm tills i morgon bitti. Suck, längtar tills vårkrafterna är starka nog att putta iväg vintern.

Då är det härligt att återvända i tanken till Gardasjön och Malcesine nere vid hamnen. Efter vår goda lunch hade vi några minuter kvar innan vi skulle samlas i gruppen så vi passade på att strosa runt lite.

Fint, va:)? Åt andra hållet var det lika fint fast en annan vy med lite mer berg.

Vattnet var klart och härligt blågrönt lockande. Sothöna och en ovanlig and med illröd näbb simmade omkring men fastnade inte på bild just där. De kommer senare.

Så tog den fria strostiden slut och vi återvände till gruppen för att stiga på båten som skulle ta oss till Sirmione. Jag blev först lite besviken då båten var så liten och man bara kunde sitta inomhus. Jag hade önskat en stor härlig färja med möjlighet att gå ut på däck och njuta av solskenet. Hade jag fått som jag ville hade båtturen tagit betydligt längre tid än 45 minuter och vi hade säkert frusit massor av vinden uppe på däck.

Nu fick vi istället sitta ned och fotografera genom rutan med lite blänk på köpet. Här lämnar vi vackra Malcesine där sjön är som djupast, hela 350 m, enligt vår guide.

Så läckert det ser ut med molnen som liksom rullar nedför bergssidorna.

Igår var jag med en väninna på O'Learys och åt lunch. Där har de ju TV-skärmar på hela tiden med olika sportevenemang. Först var det stillsam biljard lätt att ignorera men sen kom en cykeltävling som fångade mitt intresse då det såg ut precis som vid Gardasjön, samma bergiga landskap med höga, smala cypresser och olivträd samt omisskänligt italienska hus.

När det dessutom stod Trattoria på ett och Olio (olivolja) på ett annat visste jag att det i alla fall var Italien. Det finns ju fler stora sjöar däruppe men jag njöt och drömde mig tillbaka till just min Gardasjö medan de hjälmklädda pastellfärgade cyklisterna kämpade på. Mysigt:)!

Denna sjö är visst ett eldorado för vattensportare av olika slag men än är kanske lite för tidigt på säsongen.

Precis där sjön börjar bli bredare och mindre djup ligger detta slott på en liten udde.
Tror det är della-Scalafamiljens det också och så hade visst en poet som hette Catullus bott där, men jag  är inte helt säker. Minnet sviker och ibland lyssnar man inte så noga på guidens utläggningar.

Next stop Sirmione. Ha en skön helg, hoppas vi inte blir helt insnöade.