Barbro S

Kolonien
I lördags var vi i UMegänget bjudna till M:s kolonistuga på Tomtebo, ett vackert koloniträdgårdsområde med och utan stugor. Vägen dit är lite krånglig men både vi som cyklade och de som tog bilen kom fram till slut. Solen sken och temperaturen var behagliga +23° så jag o en annan M hade packat baddräkten omutifall vi kände för ett dopp i Nydalasjön på vägen hem.
 
Stugan är gul med vita knutar men är inte den vi ser på bilden utan detta är en del av tomten med utsikt från stugan vi besökte.
M som oturligt nog bröt benet när vi var i min stuga visade nu gott mod och berättade ivrigt om det som hänt sen sist. Benet är nu försett med blått gips och tillhörande storsandal.
Full fart i det benet som synes:). Nja, nog förstår jag att det inte är så egentligen men till bilden passar den texten.
 
Vi bjöds på gott fika och samlades på altanen eller ute på gräsmattan. Där satt vi som ville ha mer sol eller som i mitt fall, grönt gräs under mina bara fötter.
I rabatten en vacker trana inköpt på Blå Eld i Tavelsjö. På altanen sitter F som också varit med om något svårt i sommar och sakta men säkert återhämtar sig.
 
Grillen är framtagen och väntar på sin tur att servera oss goda rätter som var och en tagit med sig. Som alltid samlas männen runt den för att diskutera bästa tillvägagångssättet. E med färggrann mössa var grillmaster och de övriga kom nog med tips och råd.
Före det gick vi en rolig tipspromenad genom koloniområdet för att leta reda på de hus som fotograferats i olika vinklar samt svara på diverse frågor om värdinnans hus och tomt. Det var klurigt och inte helt lätt så för vår del blev det tre varv runt området innan vi hade svar på allt.
 
Vinnarna blev B o R, vårt eget myspar. De ser ut att må gott i soffan trots att det under den bodde ett getingbo vars innevånare oroligt svärmade kring benen på de som satt nära.
Molnen blånade och tätnade. En lätt skur lockade in oss alla under tak. Sommarens (hittills?) varmaste vecka var till ända och sval luft letade sig in på kvällstimmarna. Något dopp blev det inte för min del.
Åskmoln gör att grönskan blir ännu mera mättat grön. Vackrare, tycker jag. En härlig lördagseftermiddag fick vi alla elva som var där. I morgon är det dags att träffas igen, då hos B o R vars nya uterum har ställts i ordning för surströmmingsfest. Jag får se om jag tar med kameran. Kanske, kanske inte:).
 
Jag önskar er alla en fin helg!