Barbro S

Äntligen snö
Jag är så nöjd med vädret nu (fast inte i somras och höstas) då snön äntligen har kommit och gjort världen därute så vacker. Kylan tog oss också i ett järngrepp och inatt har det varit -19,9° som kallast. Pigg redan halv åtta steg jag upp och frostade av frysen. Bara att ställa ut varorna på balkongen där det då var drygt -15°.
 
Det var i lördags snön vräkte ned och på söndagsmorgonen såg det ut så här när jag öppnade dörren.
Inte så märkvärdigt mycket men fint ändå. Ett vackert häng hade grannens förråd fått.
Ljungen blir finare också. Kanske skatorna låter den vara nu när snön täckt även mossan i krukan. Annars brukar det ligga mossa lite överallt på morgnarna och lila ljungblommor nedrasade på bord och altan.
Katterna är inte överförtjusta mest pga kylan förstås men kanske, kanske. Desirée tvekar med ena tassen redo...
..medan Tusse verkar helt ointresserad. Han är annars den som vågar ta en tur då och då i kylan, medan lillflickan bara går ut efter övertalning. Nu i kylan får hon gärna vara innekatt.
 
Jag ser bakom husen att räven har varit på besök igen. Spåren går hit och dit över hela området från uteplats till uteplats. Det enda han kan finna är väl nedfallna rester av talgbollar till fåglarna. Något annat kommer jag inte på. Lite ängslig blir man för katternas skull även om han inte brydde sig om dem förra vintern.
Blommorna utomhus är nu borta men då får vi istället vackra isrosor på fönstren:). Jag måste gå och köpa mig lite fina blomstrande inneväxter men vågar inte nu när det är så kallt. jag har bara promenadavstånd till Plantagen men 5 minuter i kylan kan nog knäcka dem ändå. Får se i morgon då de lovat lite varmare.
 
Första snön till första advent och sen första glöggen med en väninna. Jag bjöd hit S att smaka årets Blossa med japansk smak och den var riktigt god, inte speciellt söt vilket jag gillar. Men jag vill också finna en glögg med mer traditionellt kryddig smak, så det blir att köpa en flaska till.
Lite lingonpraliner fanns kvar, tiramisumandlar från apoteket har jag köpt och jordnötsbrownies har jag bakat. Dessutom fanns förstås de mer vanliga glöggtillbehören som pepparkakor med ädelost och lussekatter som väninnan hade med sig. Jag ska inte baka saffransbröd i år har jag bestämt men kanske en lingonpepparkaka som jag fann ett recept på just idag. Det är alltid gott och mysigt med glöggkalas i december. Nästa blir i morgon, torsdag och så blir det nog någon fler gång också innan juletiden är över :).
 
Mitt bostadsområde i en julkristall får avsluta dagens inlägg.
Jag har nu bloggat sen januari 2009 och det är inte helt lätt att variera sig. Liknande foton publicerade jag nog ifjol också men det är ju så roligt att visa sina bilder :).
 
Ha en skön vecka, det som återstår. På söndag ska vi i föreningen UMeGänget ha jubileumsfika då vi bjuder alla medlemmar på smörgåstårta m.m. Vi har då funnits i egen regi lite drygt ett år och verksamheten flyter på lika bra som tidigare med ca 25 medlemmar, de flesta aktiva. Det tycker jag är bra gjort och värt att firas.
#1 - Anna-Lena

Jag ser GÄRNA dina bilder. Du är verkligen en bra fotograf! Tycker också om att följa dina huskompisar, eftersom vi inte kan ha katt själva, men kommer ihåg hur fint det var. Skickar dig en stor varm vinterkram från ett snötäckt Skåne!

#2 - Margareta Johansson

Härliga bilder från ett vintrigt Umeå.
Vår katt Tussan, vill gärna gå ut, men det räcker med att sitta på bordet på balkongen på en filt en stund, sen vill hon in igen.
Tog en konstig bild på henne, där hon blev genomskinnlig, vet inte hur jag bar mej åt.