Barbro S

Lite konstbarbro
Idag har kylan tagit ett hårt grepp om tillvaron. -19° på dagen och nu ytterligare några grader neråt. Trots det gick jag till bussen med glatt hjärta för att åka in till Konstnärsshopen där det idag startade en teckningskurs för seniorer nybörjare i ABF:s regi. Jag var en av sju mer eller mindre konstnärliga personer som valt att lära mer om teckning.

Detta är något jag tänkt på länge och nu när jag fått mig en del i en atelje var det dags att komma igång. Så här såg det förresten ut i ateljen för några veckor sen.

För en vecka sen jobbade jag lite mer med bilden men än är den långt ifrån klar. Som ni ser har jag ett foto jag inspireras av, ja egentligen två för fågeln jag själv fotograferat ville också vara med på samma tavla. Ingen ordning alls men det är nog lite så jag är när jag skapar tavlor, lite hit och dit och inte alls enkelt avbildande utan en blandning av här och nu och fantasi:).

Jag är ganska osäker på tecknandet så jag ser med spänning fram emot vad kursen kan ge mig. Idag fick vi två roliga övningar, frottage - att med kol på olika underlag få fram mönster på papperet, och att utan att se på eller lyfta pennan från papperet teckna av varandra. Svårt ja, men man tränar visst upp sitt sätt att se.

Här är lite mönster från Paletten, konstaffären på Haga.

Många ramar finns det att välja bland. Från början (1995) ramade jag in mina oljemålningar men det blev i längden alldeles för dyrt så nu får ev köpare välja och betala ramen själv. Eftersom jag målar dukens kant svart kan man hänga upp den oinramad också, tycker i alla fall jag.

En tänkvärd skylt fann jag på Bokcaféet sist jag var där. Läs och begrunda!

Någon som känner igen sig? Fast när jag var som starkast, när jag arbetade som personalchef i ett turbulent företag och samtidigt var ett stort stöd för vissa behövande personer i min närhet då önskade jag verkligen att jag någonstans skulle få vara riktigt svag också. Inte! Men sen blev jag ofrivilligt svag i många många år istället så man ska verkligen se upp med vad man önskar sig:).

Med det önskar jag mina läsare en riktigt skön helg om än kyligt vintervackert utomhus! Vi UMEGängare ska träffas på hotell och äta frukost igen på lördag.