Barbro S

Kulladag
En ljuvlig dag vid Kullasjön har vi haft idag, jag och min väninna med dotter på besök. I morse friskade vinden i väldigt kallt så jag blev mycket besviken när ändå solen sken från mestadels blå himmel och vattnet började locka till bad. På något mystiskt vis blev dagen ändå härligt behaglig och tidvis riktigt varm trots vinden. 
 
Vi började med en solstund ute på bryggan. Snabbt ville A ta ett dopp, denna härliga bad- och levnadsglada tjej som nu blivit hela 13 år. Vi kom på att hon faktiskt badat vid min brygga sen hon var en liten bebis och nu är hon en mysig tonåring.
Vi vuxna lockades med. K, min väninna, med äkta norrbottniskt påbrå jämförde vattentemperaturen med Kalixälven där de i juni badat trots bara + 8°, visserligen med bastubad före och efter. Det konstaterades helt enkelt att Kullasjöns 19-20° var fullt tillräckligt för att simma en stund. Betydligt lättare att glida i vattnet idag jämfört med i måndags då jag tog mitt premiärdopp. 
 
Efter lunch i lä bakom stugan var det dags för änderna att få mat. A  fick sköta det. 
De blir fler och fler för varje dag. Undrar om de skvallrar att vid min brygga finns det gott bröd. Jag fick faktiskt fint gammalt bröd av Hissjö Handel när jag cyklade dit och handlade häromdan. Bra affär. I stan är min erfarenhet att butikerna vägrar sälja eller ge bort gammalt bröd. De verkar hellre kasta bort det. Trist!
 
Sen tog vi alla fler dopp, de var i tre gånger medan jag nöjde mig med två simturer i vår vackra sjö.
Ja, här får vilar jag vid luftmadrassen men simmade lugnt gjorde jag också:).
 
Som vanligt är jag bara hemma på snabbvisit men i helgen kommer min bror och vill bo i stugan så då stannar jag hemma en natt åtminstone (och en till två dagar förstås). Ikväll  vattnar jag inne och ute ska snart vätas med slang, tvättar en maskin och fixar det som måste fixas, bl.a. räkningar.
 
Ha en fortsatt skön sommar. Jag glimtar till med lite inlägg då och då.