Barbro S

Lökblomster
En liten försommarhälsning från mig blir det nu. I höstas köpte jag tulpanlökar och det är alltid spännande att se om de kommer upp. Här på Ersboda är de nu fina men på stugan är det ännu outslagna knoppar.

Som födelsedagspresent ifjol fick jag också lökar av min brorson och hans fru lite senare då de inte kunde komma på rätt dag. Fina var bilderna på påsarna där lökarna låg men trädgårdstrött var jag vid den tiden på hösten och tyckte att jag inte hade någonstans att plantera dem. Lite suck, alltså.

Men med lite tankemöda och plats hos min granne L fick jag ned dem alla i jorden. Se så vackra de tulpanerna är nu...

..och de små pärlhyacinterna i sin kritvita glans.

Den tredje löken, allium, har inte blommat än utan är bara två gröna grässtrån. Väldigt likt ogräset så jag ryckte upp en av dem innan jag insåg mitt misstag och snabbt planterade om den. Det ska bli spännande att få se deras vackra lilafärgade bollar lysa upp både här och i stugan senare.

Så otroligt slut jag blir av golfspelandet. Även idag har vi gått nio hål och det gick inte alls lika bra från damtee jämfört med nybörjarmarkeringen i tisdags då jag lyckades få mitt gröna kort godkänt. Efteråt slocknade jag i soffan med myskisse nere vid fötterna och efter nästan två timmar var det svårt att vakna till igen. En halv kiwi och en apelsin fick mig att piggna till lite så nu ska jag ta en cykeltur för att bli helt vaken.

Jag hoppas bara att jag slipper bli blöt av skurarna som passerar. Igår var det så vackert när regnet vräkte ned trots solsken och en fin regnbåge visade sig bakom husen.

Visst är grönfärgerna härliga?

Jag önskar er alla en fin försommarhelg. Själv ska jag på fest med UMeGänget, äta gott, sjunga allsång så gott vi nu klarar det utan de bästa sångarna, men kanske någon ny talang tar ton, dansa och ha trevligt i ljusa kvällen/natten.