Barbro S

Skogsluff
Orientering är härligt på vårt skogsluffarvis. I måndags var jag och väninnan ute på en heldagstur i Forslundaområdet. Efter några kontroller varav en var besvärlig (en liten grop bland fuktiga marker och enformig tallskog) var det dags för lunchpaus. Helst vill man väl sitta på en klippa i en solig skogsglänta men här fanns ingen sådan miljö i närheten.

Det blev att välja sig en stubbe lämplig att sitta på istället. Efter den välbehövliga påfyllningen av energi och näring gick vi till lilla älgtornet där nästa kontroll väntade på oss.

Här är en bild på mig också. Är vi ute en heldag tar vi alltid två pauser och nu har vi just fikat färdigt och njuter av solen en stund.

Vi hade tur och fann en liten bänk i skogen bakom Forslunda vattenverk som ger oss umebor vårt goda dricksvatten. Såhär varmt var det bara ibland, oftast krävdes jacka och pannband på då vindarna var för svala.

Vi cyklade till Forslunda naturbruksgymnasium och vidare till Amerika som bostället har kallats länge. Jag minns gårdarna i Amerika ända sedan jag som liten flicka cyklade där förbi då vi skulle till Piparbölesjön och ta oss ett dopp eller fler. Husen idag ser nybyggda ut men Amerikaskylten finns kvar. Här är Sofie på väg därifrån mot Forslundas gårdar.

Ute på ängen betade kor ganska långt bort. Det skulle vara roligt att vara med på kosläpp någon gång och se dem skutta och hoppa när de äntligen kommer ut ur ladugården till det saftiga gröngräset.

Dessa kossor var lite lugnare även om de ser ut att vara på väg någonstans. Klockan var närmare fem på eftermiddagen så de kanske skulle in och mjölkas.

Vår familj hade sju kor när jag var liten på ängar inte långt bort från dessa. Byn Grisbackaänget låg bara någon km närmare stan där idag Västerslätts industriområde och nyuppförda Botniabangården finns. Jag minns Majros och Gullros men vad hette de andra fem? Majros var vacker svartvitrosig och Gullros (är inte ens säker på om det också var -ros??)var vit eller rättare sagt gulvit, ljust enfärgad i alla fall:).

Då hette Forslundaområdet Lantbruksskolan med betydligt färre gårdar men med samma inriktning som idag. Mindre variation på utbildningar förstås. Dammen är i alla fall densamma.

Kåtan är däremot ny för den har jag inte sett förut. Bron också, gissar jag.

Nu ska jag snart iväg och fira Nationaldagen med UMeGänget på Gammlia. Jag önskar er också ett härligt Nationaldagsfirande.