Barbro S

Konstutställning
Denna vecka ända till söndag den 27 maj pågår vår konstutställning på Atelje Plikt på Riddargatan 2 i Umeå. Gör gärna ett besök om du kan. Vi har öppet kl 12 - 16 varje dag.

För er som inte kan gå förbi visar jag nu några bilder därifrån. När man kommer in möts man av Gunillas färghärliga installation.

Den gör att man genast blir glad, tycker jag.

Så glider blicken lite till vänster och där bjuds godsaker inte bara för själen och anden:).

Ja, det är en del av min oljemålning som hänger på väggen. Morgonmöte kallar jag den och den ska nog ges bort till mannen vars skor du kanske ser på bilden, om han nu vill ha den på sin vägg:).

Fika blir gott men först tittar vi runt på tavlorna och konsten som finns runt i lokalen.

Min systerdotter som nu bor i Uppsala var med mig i lördags en stund på Kulturnatta dagtid och vi började i galleriet. Det är min tavla hon beundrar (hoppas jag). Jag kallar den enkelt nog "Flickan o fågeln" och det är den första tavla jag målat på ca 6 år.

Bredvid på långväggen hänger Leifs "Ännu icke berättade sagor", här två av tre.

Jag tycker mycket om värmen och ljuset i dem. De skulle nog kunna inspirera skrivande människor att berätta sagorna.

Vid fönstret finns Yvonnes härliga vykort med tänkvärda och lite sorglustiga budskap.

Här är de två som jag föll för. Det är nog känslan inuti en själv som påverkar hur man tolkar dem. Själv log jag, till och med fnissade lite och blev glad av dem, mer av texten än av bilderna som visar ganska dramatiskt elände.

Min kompis Sofie kom förbi i måndags då jag och Mary tog emot. Hon står framför Chris och  Inga-Lills verk (olika tavlor). En spegelskärva, ett glas på fot, lite glassplitter och några fjädrar i färgen ger spänning i motiven.

Marys damer var det många som beundrade när jag hörde på. Hon använder bara palettkniven, inte alls pensel, och är mycket skicklig på att snabbt fånga sina motiv.

Det sista verket jag fotograferade var Chris fina och spännande små tavlor i blandteknik.

Mycket innehåll i dem, tycker jag. De tål att granskas om och om igen. Många fler konstverk finns i lokalen, några får man leta efter i olika rum vilket också passar då utställningen heter just Oväntat-Väntat.

För min egen del rusar veckan iväg med olika inbokade aktiviteter så jag nästan skulle vilja bromsa tiden ett tag, men som vanligt är det mesta roligt. Vi har påbörjat vår Skogsluffsorientering för året och redan tagit 15 kontroller i Gammliaskogen tisdag och i söndags då det tyvärr regnade lite.

Men igår sken solen även då jag stod och slog med klubba och gul boll i Holmsund. Jag började nämligen på min Grönt Kort-kurs som startade intensivt med nästan två timmars puttande och svingande. Med reservation för att jag har fel ordval. Än kan jag inte golfspråket.

Hoppas ni också har en trevlig vecka:).
#1 - IJM

Underbart prickrum!! =))

fin tavla du målat... kan man få se mer av den andra??