Barbro S

Nytt artmöte
Igår den 16 maj som lät oss Umeåbor ana en annalkande sommar med ljumma svaga vindar och en temperatur upp till + 17° var jag och vännen ute i Holmsund när mörkmolnen snabbt närmade sig. Vi tar en tur ut till hamnen och vindkraftverken, föreslog jag, innan blåhimlen försvinner helt.

Där mötte vi två gäss av för mig en helt ny art.

På avstånd liknar de kanadagässen men närmare ser man tydligt skillnaden, mycket mera vitt och mycket mindre är de. Jag blev så lycklig och fick låna vännens nyinköpta kamera, en Casio Exilim med 12,5 zoom, 5,5 mer än vad jag har på min kamera som ändå inte var med.

Vi behövde ingen kikare för vips hade de flugit upp och landat på stigen vi gick.

Så söta och relativt sällsynta här uppe, de vitkindade gässen.
När vi närmade oss lät de höra varnande oink, oink och gick förnärmade över stigen mot det öppna vattnet.

Själva uppfluget hann jag inte fånga. Jo egentligen lite av det, men det blev för suddigt. Lite mindre suddigt blev nästa bild där man kan se den pampiga längden på vingen.

Nöjda med dagens fågeldramatik strosade vi tillbaka till bilen. På kajen pågick ett annan sorts dramatik när en del av ett gigantiskt, blivande vindkraftverk lyfts över på lastbilen för vidare befordran till Nordmaling, tror jag.

En av vännerna i UMeGänget jobbar som vägtrafikledare och vägleder just dessa stora fordon till Nordmalingsberget där många vindkraftverk redan byggts.

På vägen ut från kajen får jag också se ett par uppburrade ringduvor i varsin björk samt en svärta simmandes. Tre nya arter för i år men endast en av dem helt ny sen jag började skåda fågel:).

I morgon ska utställningen på Atelje Plikt förberedas. Där är jag med sen i januari och ska nu få ha med två eller tre tavlor bland de andra 8-9 konstnärer som varit med mycket längre och har större kunskaper. Det är roligt att få lära sig mer och få hjälp med hängning av tavlor vilket jag tycker är svårt. Inte att spika upp dem förstås utan att arrangera tavlorna på bästa sätt.

Har ni vägarna förbi Riddargatan 2 på Haga i Umeå så gör ett besök på Atelje Plikt. Utställningen invigs på Kulturnatta lördagen den 19 maj kl 14 och pågår hela natten. Därefter varje dag 20 - 27 maj kl 12 - 16. På måndag den 21 ska jag och en till vara där hela tiden. Vi bjuder på fika också:). Välkomna!