Barbro S

Trattisar
Jag tänkte återvända till Italien i ord och bild men igår sken solen och lockade mig och väninnan S ut i skogen. Där växte trattkantarellerna tätt så vi kom hem med fulla korgar av mer eller mindre frusna svampar.
Igår fick de rinna av lite på tidningar och jag grovrensade (tog bort löv, mossa m.m som följt med hem från skogen) innan jag stuvade in dem i kylen. Idag har jag börjat rensa men det tar så lång tid. Ändå har jag gett bort orensade trattisar till tre personer i min närhet. Många svampar blev det! Så jag hinner inte mer än att fortsätta rensa dem ikväll.
 
Solen skiner och jag bara måste vara ute och fylla på soldepån i min kropp och själ för att klara av kommande mörker och kyla. Efter att ha hjälpt min syster som är konvalescent efter ett benbrott besökte jag familjegraven och gjorde lite fint med hjälp av ljung. Sen en tur till stugan där det var så skön och frisk luft. Fyra änder simmade lugnt på sjön ointresserade av mig. De ville inte alls ha de kex jag kastade ut. 
 
Jag tog en promenad i skogen, fann bortkastat granris perfekt att lägga på rosor och andra ömtåliga växter som skydd för vintern. Tog med lite hem till rosorna här på Glassgränd också:). Det blev liksom inte så mycket svamprensande förrän ljuset blev svagare ute och jag valde inomhusaktivitet.
 
Min nyinköpta bil är förresten jättebra och så behaglig att köra. Det är den första bil jag har ägt som känns stabil när man kör fort, i detta fall 100 km/h på nybyggda Norra Länken genom I20-skogen. Både Felizian, Saaben och inte minst min första bil Renault Laban skakade oroväckande vid höga hastigheter. De kändes så lätta som om de var på väg att flyga av vägen och jag fick spänna mig för att vara extra uppmärksam. Mer än 80 passade inte de bilarna. Men Golfen ligger så fint och tryggt på vägen att jag mår jättegott när jag kör den.
 
Idag passade jag också på att testa stereon. Vilket fint ljud det är! Jag har inte klarat av att ha på radio i bil sen jag insjuknade i utbrändhet (med svår tinnitus) för många, många år sen, men det börjar kanske gå lättare nu. Då ska det vara en bra låt, annars stänger jag av radion direkt. Inget skval för mig!!
 
Mer om Italien sen:).