Barbro S

Hemfärd
Min kamera har trasslat sen jag köpte den (däremellan tar den bra bilder) och två gånger har den varit på garantireparation utan att bli mer än kortvarigt bättre. På senare tid har kameran oturligt nog valt att fungera varje gång jag besökt butiken och då tror de mig ju inte. Men igår, äntligen, fick inte heller fotobutikens ägare/expedit igång den direkt så nu är kameran ivägskickad för tredje gången till verkstaden. Då är det meningen att man ska få en ny. Hoppas nu att det fungerar hela vägen för jag är less på att ha en kamera man inte kan lita på.
 
Jag skulle då få en lånekamera under tiden men det var väldigt komplicerat och tog tid så jag lessnade att vara kvar i butiken och svettas i mina ytterkläder. Samtidigt kom jag ihåg min väns kamera som inte används så flitigt. Så nu har jag en Casio Exilim att jobba med ett tag. Åh, så snabbt den reagerar. Något jag numera inte alls är van vid. 
 
Genast ville jag ta lite bilder, redan när jag var på väg hem med min röda vinstcykel. Kranarna i staden har jag beundrat länge och just igår var himlen mestadels blå så jag passade på att föreviga dem.

Dessa bygger nya Kungspassagen och ett trettonvåningshus som ska rymma hotell bl.a. Just i dagens VK visas en illustration hur det kommer att se ut. Jag tror det blir riktigt fint även om jag är motståndare till höghus i centrum då jag tycker att de skuggar för mycket och blir ganska fula fyrkantiga klossar i stadsbilden. Men den nya entrén till gallerian såg fräsch och öppet välkomnande ut på VK:s skiss.
 
Ett riktigt himlajobb är det:).

Jag är väldigt imponerad av de som sköter dessa gigantiska redskap. Jag som blev höjdrädd i Veronas antika teater skulle försvinna av skräck inför tanken på kranarbetarnas svindlande höjder. Många kranar har vi i alla fall i Umeå nuförtiden och det byggs som aldrig förr. Ändå skriver de i tidningen att det byggs för få bostäder numera.
 
Inte lätt för en lekman att begripa. Visst, bygget ovan gäller mest handel och hotell men även lägenheter och på kajen byggs ett nytt kulturhus, Kulturväven, men nya området Sandåkern bebyggs för fullt, likaså Öbacka II och III så småningom, på Dragonfältet är nya hus på gång såg jag igår då jag cyklade till fotobutiken, Väst på Stan pålas det så folk blir tokiga av ljudet m.m.
 
Själv cyklade jag för intensivt till och från Ersboda att jag sträckte höger lårmuskel som nu värker som bara den. Det var så roligt att cykla och gick riktigt bra att jag drog iväg på 6:ans växel långa sträckor. Det borde jag nog inte ha gjort, var troligen otränad, tyvärr.
 
På hemvägen såg jag detta fina moln över Norra Ersmarksgatan på Haga.

Jag ser en delfin med hundnos. Vad ser du:)?
 
I flera veckor har jag omgivits av förkylda människor. Det har snörvlats och hostats men jag har gått fri från de otrevliga bacillerna ända tills igår kväll. Då var det kört även för mig som ändå äter vitlök mest varje dag. Halsen är illande röd men än så länge har jag bara lite snuva, peppar, peppar! Kul utryck det finns:).
 
Fast att bli krasslig en regnig och blåsig dag är inte det sämsta. Dessutom har jag i veckan hunnit med en hel del, både att börja plocka undan utomhus på stugan och att besöka ateljen och måla några penseldrag med oljefärgerna. Fortfarande blommar det fint i krukor och rabatter så de näns jag inte röra men annat finns att göra.
 
Det var så fint i onsdags när jag besökte stugan att jag både kunde äta lunch och fika utomhus. Tallskog och tystnad, fåglar hördes men syntes inte, en utplattad stor paddkropp anades på vägen och en hungrig and besökte mig och fick lite bröd. Även fiskarna matades så de blev nöjda om de nu någonsin kan bli det så glupska som de verkar.
 
En fin ros jag fick på födelsedagen får bli mitt sista bildbidrag idag.

Försök känn doften ni som inte är förkylda! Till er alla önskar jag en fin helg. Om vädret blir bra på söndag hägrar en utflykt till Hälje gård dit jag aldrig varit.
 
 
 
#1 - Oldmolly

Mmmm! Jo, jag känner doften av rosen.
J... kamera, de MÅSTE ju bara fungera! Vad är det förmärke? Är det en systemkamera?