Barbro S

Vit jul
Min första titt på termometern när jag klev upp på julaftonens morgon visade -6,8° och jag var så glad att gårdagens snöfall ännu låg kvar. Sen kändes det som att jag tittade bort en halvtimme och vips var det 0 grader. Regndroppar syns nu på rutan men även lite virvlande snöflingor kan jag ana så det känns lite hoppfullt.
 
Jag hann i alla fall gå ut med kameran igår och fånga en vit dan före dopparedan som väl ändå kan räknas som en juledag. Här är vår innergård lätt pudrad med snö.
 Då det bara var någon enstaka minusgrad följde också katterna med.
Snön verkar inte bekomma honom men han har koll på om grannkatten, lilla pigga Zorro, är ute.
 
Desirée vill nog gärna att lillkattkillen ska komma ut men hon är också nöjd med de dofter han sprider på växter och gräs.
Lite kall är snön så tassen håller hon uppe.
 
Jag önskar vitare snö och då blir det till att koppla på blixten en grådag som igår.
Snyggt, eller hur?
 
På kvällen tar jag istället en bild med hjälp av solnedgångsfiltret vilket ger ett varmt härligt ljus.
Tomten och julgran från egna stugtomten pryder min entré.
 
Nu är jag nyduschad, lätt sminkad men inte klädd i nyinköpta julklänningen än. Går omkring i mysiga konstnärsrocken, som jag köpt hos favoritdesignern Stina Jakobsson för flera år sen, tills det är dags att ta bilen till mina släktingar på Grubbe.
 
Jag ska nu ta mig en kopp grönt te med citron och äta några mackor för även om det blir gofika när jag kommer och senare riktig julmiddag så behövs något i lunchtid. Jag bidrar med gravlax, senapssås och goda Romanticatomater till julbordet. Det var det det. Nu återstår att se om julen är vit i morgon också eller om allt regnar bort igen.