Barbro S

Vinterstad
Soliga dagar gör snölandskapet vackert och jag ville ut och fotografera igår trots kylan som bet i kamerafingrarna. I lördags tog jag och en väninna en promenad längs Umeälven men då var kameran hemma. Lika vackert var det inte igår faktiskt, en del av den frostbenupna växtligheten hade tappat sin vita fägring, men jag tycker det blev fint ändå:).
 
Jag tog bussen till stan och gick ner mot älven. Det första som fångade min blick var detta vackra träd som ligger där Trädgård i Norr förr fanns. Nu ska ju hela området byggas om.
I bakgrunden den byggnad som nu innehåller bl.a. Filmstaden. 
 
Jag fortsatte att gå strandpromenaden österut och tittade upp på vår fina stadskyrka.
Vårt gäng samlas till Julotta varje år där men jag är tyvärr alltid för morgontrött på juldagen. Det är säkert en väldigt fin upplevelse att vara med då, men....det blir liksom inte av.
 
Den enda julotta jag kan minnas jag har varit med på är i Leksands Kyrka 1995 då jag tillbringade en hälsovecka på Masesgården i Dalarna. Det var 25 minusgrader och minibussen vi forslades i var absolut iskall men i kyrkan var det behaglig värme och fin stämning.
 
Under Kyrkbron går jag och ser ytterligare ett läckert träd.
Denna alm eller lind eller vad det nu är står i Döbelns Park och i bakgrunden anas övre delen av Scharinska Villan. Det finns otroligt många fina hus öst på stan.
 
En gång deltog jag i en stadsvandring som skulle handla om just husen öst på stan men den började mitt på torget med Rådhuset och sen slutade den redan här vid ovannämnda villa. En stor besvikelse för mig som ville veta mer om den östra delen av staden även om denna vandring också var intressant.
 
Nu vänder jag huvudet mot älven istället och där står de, de vackra frostklädda buskarna.
Solen har väldigt låga strålar men den visar sig några minuter mer för varje dag i alla fall.
"Bara" minus 11 men oj, vad kylan bet i kinder och näsa, betydligt mer än i fingrarna som bara var bara :) korta fotostunder.
 
Bostadsområdet Öbacka ligger fint mot älven och längre bort ser man de nyaste Öbacka Strand 1, 2 och så småningom 3 och 4.
Fram till vår nyaste skulptur gick jag och vände sen om för att ta sista bilden. Den är inte helt färdig än, klädnypan, för jorden ska byggas upp kring den så det ser ut som att marken nyps ihop. Jag tycker den är läcker redan nu.
Med arkitekthögskolan och nya Bildmuséet i bakgrunden förstår man kanske inte hur stor skulpturen är men nära inpå känner man sig ganska liten:).
 
Sen var det skönt att stiga in i en varm bil och med vännen som sällskap åka ut till vårt nyaste bostadsområde Sandåkern där de hade visning av olika lägenhetstyper. Lite konstiga var de allt med sneda väggar och onödigt långa korridorer men balkongerna var härligt stora. Jag hade hoppats på att få se utsikten från 15 våningen men visningen pågick bara en trappa upp på den andra.
Här är Umeås högsta bostadshus (nästan säker men inte helt?) vid Vännäsvägen som nog ska få sällskap av många fler höghus i år och de kommande då nu de styrande släppt begränsningarna.
 
Vi hann också med att titta in på en trea på Frida Åslunds väg alldeles nära Tvärån och jag blev riktigt förtjust i den. En alldeles fantastiskt fin inglasad balkong och ett alldeles fantastiskt högt pris!!!
Jaja, man kan väl få drömma lite:). Jag tror katterna skulle gilla närheten till ån men jag lyckades inte fundera ut hur kattrappan skulle kunna monteras på det rent vitrappade huset. 
#1 - Anonym

Funderar du på att flytta till rätt sida av stan? Tycker jag absolut! :)

#2 - Kerstins foto

Så fina bilder från vår stad. Jag missade totalt att det var visning på Sandåkern. Är inte ute efter nåt men det är alltid skoj att titta på arkitekturen och planlösningarna.
Ha en fin vecka.

#3 - Sabina

Många fina foton. Klädnypan var riktigt häftig :) Tack för kommentaren.

#4 - Tomtan

Vilka vackra vinterbilder!!! Har bara varit till Umeå 2 ggr, en gång på genomresa och jag lyckades köra runt hela centrum mot enkelriktat.... Och en gång på sjukhuset.....