Barbro S

Åkerbär igen.
 Småsvalt och ruggigt har det varit några dagar men idag har solen återvänt till våra nordliga breddgrader. Jag har just gått en niohålsrunda med två män i detta fina väder. Jag är nöjd, fick några fina slag men vännen tycker nog jag ska träna mer på att ta det lugnt för att slippa luftslagen. Kanske inte min starka sida när jag blir ivrig :).
 
Igår passade jag i alla fall på när det inte regnat på ett tag att åka ut till mitt åkerbärsställe vid älven. Iklädd stövlar så klart och annat myggskyddande, men det var faktiskt inte så insektsrikt som jag förväntat mig.
Jag parkerar på en mötesplats på den smala vägen, går genom snårig urskog tills jag känner igen mig. Då följer jag stigen en bit och när jag ser denna ankarsten är jag nära. Dit har havet nått en gång för länge sen, förstår jag, men mer kan inte stenen berätta.
 
Första fina tuvan ser jag nästan med en gång.
Och den första lilla hinken fyller jag snabbt med ca 6 dl ljuvligt smakande åkerbär.
Det såg ut som om någon varit där före mig för enstaka plockade bär låg löst och de var fortfarande fräscha så det kan inte varit längesen. Å andra sidan fanns ju massor med bär kvar till mig :).
 
De resterande 5 dl tog längre tid. Jag fick kliva omkring ganska mycket men sakta men säkert blev jag nöjd med min skörd. En liten paus för att titta på utsikten hann jag också med.
Jag satte mig på en sten, drack lite medhavt Kullavatten (från kranen) och åt ett rött plommon. En osynlig fågel lät som små stenar mot varandra i en buske. Jag gissar på buskskvätta då det namnet passar men jag har förstås ingen egentlig aning.
Vacker ängsull prydde platsen men där var det för blött för att åkerbären skulle trivas så jag vände kosan hemåt igen, alltså till stugan.
 
Sen tog det resten av eftermiddagen och kvällen att rensa min skörd förutom middagspaus och matande av katter och änder. Precis kl 21 var jag färdig och bänkade mig i soffan för att se det sista av fyra nyinspelade avsnitt av Morden i Midsommer. Där tog de ut svängarna ordentligt och mördade folk till höger och vänster så jag borde nog ha gjort som Tusse och tittat bort.
Smart kisse som låter bli att se dessa hemskheter. Ett mord kan jag klara av och sen arbetet med att lösa det, två överlever jag också, men tre, fyra eller fem som det var igår är bara för mycket!!
 
Jag avslutar med växten Zebrablad som blir så vacker i solskenet.
Lite småjobb återstår innan jag kan köra tillbaka till stugan där jag helst av allt vill vara på sommaren.
 
Hoppas ni också har en fin sommar och kan njuta av de dagar när vädret gör sitt bästa.