Barbro S

Kajakpaddling m.m
För första gången i sommar sen jag flyttade ut till stugan den 8 juni har jag nu sovit hemma en natt. Igår kom min bror med sin väninna och tog över stugan för en eller troligtvis två nätter. Jag har sovit gott, vaknade visserligen vid fyratiden och undrade hur katterna hade det, men lyckades somna om och sov ända till halv tio.
 
Skönt nog är det en mulen dag fast ändå börjar det nu bli jättevarmt i lägenheten, så jag vill nog snart ut härifrån. Förmiddagen hade jag däremot bra med energi, tvättade två maskiner, dammsög två rum, torkade golvet i det ena, rensade och gjorde snyggt. Det är så bra att få städa bort så mycket katthår som möjligt innan de återvänder för en ny höst och vinter med allt mer innevistelse. Igår hann jag grovtvätta mattor och filtar, idag kom jag ihåg att kuddfodralen också kan tvättas. 
En fin kvällsvy från stugan kanske passar.
 
Jag har nämligen lidit av en halvförkylning en längre tid. Ända sen före resan till Kanarieöarna har jag haft småont i halsen, men när jag besökte Vårdcentralen var det helt normalt. Då fick jag en riktig förkylning före midsommar och den är ju över, men inte helt. Jag är ofta tät i näsan, rosslig i halsen, torrhostar, nyser, luktsinnet är delvis borta och ja, jag känner mig inte riktigt kry. När jag i veckan hörde på Rapport att det fanns en kattparasit som kunde ge just influensaliknande symptom så undrar jag om det inte kan vara just det som drabbat mig. 
 
Sen tidigare har jag ju en allergi för damm, men så dammigt har jag ju inte runt mig hela tiden så att det kunde vara förklaringen. Katterna blir smittade av fåglar eller sorkar som de tar och bajsar sen ut det, sa de på TV. Man ska alltså vara försiktig när man (vi kattägare) handskas med att rensa kattlådor och liknande.
 
För nästan en månad sen träffade jag min systerdotter som har en härlig hobby. Hon har börjat med havskajakpaddling i Uppsala där hon bor. Men även här i Västerbotten går det att paddla i stora Bjensjön där de har stuga. Jag hälsade på i deras fina stuga, och sen följde jag med när hon skulle ut på en tur.
Jag själv är väldigt fascinerad av att få pröva på att paddla kajak, men jag måste medge att jag är nog för rädd att välta. Det var en mulen, ganska blåsig dag, men längtan att ge sig ut på sjön var starkare. 
Visst ser det skönt ut att få glida iväg?
Se så lågt man sitter, blir som ett med vattnet, kan jag tänka mig:).
 
En timme senare kom hon äntligen tillbaka. Och där hade jag stått hela tiden för att få en bild av det.
Nej, det tror ni väl inte på. Hon vände förstås för att jag skulle få en bra bild :). Jag åkte hem till min stuga och mina katter medan hon paddlade ut i det stora blå.
 
Igår kom min brorsdotter med familj till vår gemensamma stuga med en gul kanot, en kanadensare. Sådana har jag paddlat förut och eftersom de lämnade den kvar kanske jag får tillfälle att ge mig ut i den senare om jag får någon att paddla med. Ensam klarar man inte en stor kanot, i alla fall inte jag.