Barbro S

Sjöbris med älvsutsikt
Veckan aktivitet med UMeGänget var i torsdags ett besök på restaurangbåten Sjöbris. Vi blev nio stycken som bänkade oss uppe på däck under en skuggande parasollpresenning (hittar inte rätt ord). Nu har vi ju haft go'värmen i flera dagar och då blir det för hett att sitta i solen någon längre stund. Det var en helt perfekt plats som kvällens värdinna ordnat. Här är andra besökare som verkar föredra mer soliga platser.
Gamla Thulehuset syns i bakgrunden där det bredvid snart ska byggas ett fult höghus till. Åt andra hållet byggs det för fullt på den nya Kulturväven som huset kallas samt hotellet , det höga bakom.
Folket sitter alltså på en utbyggd flotte i Umeälven men vi satt på den riktiga båten och det kändes emellanåt då förbipasserande båtar orsakade små svallvågor med lite gung som följd.
Mot Tegssidan en fin utsikt över gräddhyllan vid Tjärhovsgatan (tror jag det är).
 
Åt andra hållet ser man höghusen bakom själva Tegsbron, som invigdes 1949, alltså bron. Husen byggdes mycket senare, slutet 90-talet eller kanske 00 ca. Så lätt att glömma årtal, tycker jag.
Vi läste i menyn där det fanns mycket gott att välja på. Till slut bestämde jag mig för en pizza med namnet Snäckorna, fylld med skaldjur. Så många var det inte men pizzan var god, speciellt blåmusslorna i sina skal. Lite problem att få sin dryck hade vi som valt Loka citron då den var tillfälligt slut i baren där vi beställde, men till slut fick vi varsin samt en extra :).
 
Det glittrar så fint i kvällssolens motljus.
Ljumma vindar svalkade och det var en härlig kväll att vara ute i staden. Jag kommer så sällan in till centrum numera att det känns nästan lite exotiskt, som om jag vore turist, när jag väl är där och solen värmer som utomlands.
 
Lite senare var det dags för uppträdande av ett bluesband och då vällde folk in som sökte platser. Ganska snart fick någon min då jag gick efter första låten. Jag klarar inte volymen, riskerar förvärrad tinnitus och får svårt att andas. Då kan jag inte alls njuta av musiken, tyvärr. Några som däremot diggade var L och A-C, tidigare medlemmar i vårt gäng.
Sakta vandrade jag genom staden till min kära Golf som var parkerad nära min forna arbetsplats på Norrlandsgatan 18 där Blå Aveny-koncernens huvudkontor var beläget. Jag blir fortfarande ledsen nu när jag tänker tillbaka. Inte då utan jag körde direkt hem till stugan där jag trivs så bra, där katter, änder, frisk luft och natur samt trevliga grannar väntar. Nu börjar kvällarna bli mörkare, tyvärr, och då visar sig månen bakom tallarna.
Jag var absolut supertrött så jag orkade inte se filmen Fåglarna färdigt. Jag har visserligen sett den flera gånger förut men gör det gärna igen. Jag höll ut en timme ungefär innan sömnen kallade o jag slocknade direkt. Nej, inte helt sant för först fotograferade jag månen.
Lite magisk känsla i den här bilden, inte sant?
 
Brodern ockuperar stugan i helgen så jag är hemma på Glassgränd. Massor med hallon lyser röda bakom husen så jag plockar och rensar lite mellan övrigt trädgårdsarbete och innepyssel.
 
Om det inte blir för sent att jag återvänder ikväll så ska jag nog ta mig en simtur i sjön för nu är vattnet riktigt skönt uppvärmt. I lördags morse när jag badade var det redan +21°. Badar ni??
 
 
 
 
#1 - Anna-Lena

Häftig månbild!