Barbro S

Sommartid
Ingen inspiration till rubrik idag när jag är hemma och gör fint i min lägenhet. En maskin är tvättad, strykhögen är borta, diskbänken är ren, sängen är renbäddad och en tredjedel av golvet har jag dammsugit. Utomhus blir det däremot inte mycket gjort då regnet vräker ned. Å andra sidan är det då desto mysigare att vara inomhus. Jag hann plocka bort två feta gröna larver från min lilla ros som ser väldigt biten ut och staga upp en utfläkt perenn men mer blev det inte.
 
På stugan går livet sin gilla gång. En vacker iris har slagit ut i rabatten som omgärdar kattoaletten. Den kommer från min brors trädgård söder om Örnsköldsvik.
I bakgrunden min fina Golf -09 som jag köpte i oktober ifjol. Varningslätena från holkarna har tystnat (nästan) då de flesta fågelungarna har flugit ur boet. Många faror fanns innan de lyckades med det. Förutom mina katter så varnade de dubbelt så mycket när två andra katter som är åretruntboende kom nära. Ekorren och skatan hotade de små ibland och hackspetten ville ta sig in. Den hade hackat upp större hål på två av holkarna. Här vilar Hacke efter att flugsnapparna försökt jaga bort den.
De lyckades! Det var blåmesar i en holk, rödstjärt i en annan och svartvit flugsnappare i den tredje stannade längst.
 
Igår dök ännu en gräsandshona upp med en alldeles ny kull dunungar. Jag räknade till hela tio stycken.
Inte lätt att räkna då de rör sig hela tiden men bilden bekräftar ju att jag fick rätt antal. Med gratisbrödet (gammalt) från Hissjö handel matar jag dem alla: fiskarna, den förra kullen med åtta ungar kvar som börjar bli stora, en ensam singeland och ibland vill också Tusse smaka :).
 
Myrorna har nu slutat komma in i köket och livnär sig på det som finns utomhus, som här ett lejongap.
I år låter jag det växa vilt och klipper inte gräset som jag kämpade med så ifjol att jag ådrog mig en tennisarmbåge på höger sida. Jag skyller också lite på golfträningen som var nya rörelser för mig då. Nu går det bättre och jag känner knappt alls av skadan, men jag är också försiktig.
 
Den här blå klockan har jag tagit med från Ersboda.
Jag har glömt dess namn men jag minns att min granne sa att den spred sig ohämmat. Det är ingen risk på tallheden där stugan finns för där sprider sig ingenting snabbt, möjligtvis skogskovall som är en söt liten gul blomma som oroväckande brer ut sig bland blåbärsriset. Jag vill hellre ha blåbär så jag oroar mig lite och rycker upp dem ibland men det märks knappt. De återkommer varje år tyvärr.
Normalt är det alltså skogstomt men när vi grävde för att installera kommunalt vatten blev det stora ytor med bara sand kvar så där har jag spridit ut matjord och låter lite av varje växa. En del är planterat, en del har kommit ändå. Planterad är den vita Ölandstoken som blommar så fint i år.
Jag avslutar idag med tre kattbilder. Först lilla gumman som vilar bland ljungen, lite sur över att brodern var på besök igår. 
Alltså min storebror med sin särbo L som verkligen är jättetrevlig. Läcker trattkantarellsoppa bjöd hon på och senare goda hembakta bullar.  Normalt åker jag ju iväg när brorsan kommer och lämnar katterna men igår hälsade de bara på över dagen. Det fattade ju inte Desirée. Oj, vad hon nosade runt i stugan när jag väl fick in henne sent på kvällen. Jag tittade lite på James Bond "Golden Eye" men orkade inte hela filmen.
 
Tusse visade sig inte på hela dagen så länge jag hade sällskap men sen kom han och valde en solig plats för lite mys.
Jag hade en väninna med dotter på besök också och vi badade skönt. Första doppet var lite svalt faktiskt men senare på eftermiddagen hade solen värmt upp vattnet till behagliga 21°.
 
Stornos som jag tror denna stora katt kallas kommer ofta till oss och spanar under bron. När jag inte har varit uppmärksam har han gått in i stugan, ätit från kattmaten, varit in i härbret men klappa honom får jag inte.
Han är så söt med sina uppspärrade ögon men skrämmer förstås mina katter. Jag gillar inte heller att han går in i stugan och äter deras mat så jag har försökt skrämma iväg honom med vattenslangen. Visst, han springer iväg när han får någon droppe på sig men är snart tillbaka så jag tror jag får ge upp :).
 
Jag gillar alla katter, det går inte att låta bli. Han kommer från femkattagården som det står på en skylt några gårdar hitanför vår. De har tagit flera av sina katter från Djurskyddet vet jag, men inte om det gäller just denna svartvita myskisse.
 
Bären börjar redan mogna och även kantareller har visst hittats i Umetrakten. Det känns lite stressigt för jag brukar inte börja plocka förrän i slutet på juli. Då börjar jag med åkerbär för att fortsätta med blåbär, hallon, svarta och röda vinbär samt lingon om jag då har någon energi kvar i svamptider.
 
När jag cyklade från Hissjö igår såg jag åkerbär vid vägkanten och smakade några, men de var sura så lite till kan jag vänta. Hjortron kanske jag plockar om jag känner för det. Ifjol hittade vi en liten myr när vi orienterade och den återvände jag till när hjortronen var mogna. Det blev några liter, inte mycket men jag är inte hundra förtjust i dem så det gör ingenting. Jag äter alla bär i morgonfilet med Corn Flakes och en halv ekologisk banan varje morgon året runt men hjortron är minst gott. När jag var liten åt jag bara karten av någon anledning, men som vuxen har jag lärt mig tycka om dem mer. Bäst är de varma till glass eller friterad Camembert som det var evigheter sen jag smakade sist.
 
Vad gör du själv i sommar? Skriv gärna en hälsning i kommentarsrutan.