Barbro S

Väder
Lite otålig och uppgiven blir man när de lovat finare väder och så förstörs solvärmen av isande nordanvind över sjön som viner hårt bland tallarna och fullkomligt tar musten ur en. Just den vinden har en förmåga att blåsa överallt på tomten. Ingenstans finns det lä och det är alls inte kul när solen ändå skiner och vill förljuva ens dag. 
 
Jag har plockat några dl blåbär på tomten. En annan som spanar bland bären är Sixten, grannkatten som besöker oss ofta, stannar länge och gör allt för att få sig en matbit av mina katters mat. 
Häromdagen försökte han öppna dörren för att komma åt kattmaten, men jag börjar överlista honom nu för att få mindre objudna besök. Söt kisse i alla fall. Tror han har annat span än blåbär :).
 
Jag blir lite chockad. Plötsligt ringer det på dörren och utanför står en målare här på Glassgränd (bara en slump att jag var hemma idag) och säger att han ska in i lägenheten i morgon och måla mina fönster. Det känns inte helt bra att jag är i stugan då. Tur i alla fall att jag hinner plocka bort blommor, gardiner m.m. innan han kommer, men nog skulle jag vilja ha lite koll själv. Får se om jag åker in.
En vacker humla på fönsterkarmen. Bina är förresten borta, jag har bara sett en eftersläntrare efter eldningen i fredags.
 
I maj köpte jag en ljuvligt fin pelargon på Plantagen. Den var översållad av blommor men ganska snart föll de av och även knopparna förtvinade. Det är ju så de gör, storkedjorna, driver upp blommorna så de är vackert köplockande men sen orkar växterna liksom inget mer, verkar det som. Jag gav i alla fall inte upp och har skött om plantan på stugan och nu, mer än två månader sen den inhandlades börjar den blomma igen.
Visst är den fin?
 
Ikväll är det planeringscafé för UMeGänget då vi tillsammans försöker få ihop aktiviteter för två månader framåt. Jag ska bidra med två förslag, ett för augusti och ett för september. Ja, mer har jag inte att småprata om idag.