Barbro S

Hagel i juni
Det är väl ändå ganska ovanligt med hagelskur i juni, eller? Det var i alla fall vad som hände i veckan, i onsdags närmare bestämt. Först en åskknall med åtföljande häftigt regn som ganska snart övergick i hagel och färgade marken snövit.
Till höger syns strålen från takrännan. Haglet smälte fort men lite låg kvar på presenningen som täcker vår vedhög.
En salig blandning av gammal ved från rivna lador på 60-70-tal, nedhuggna tallar och björkar som aldrig blivit kluvna och en massa ratvirke som går bra att elda även om man måste plocka bort spikar och annan metall ur askan sen. Jag har en dröm om att få bort denna trista vedhög och istället få ordentligt staplad, kluven ved någon annanstans. Då kan man göra denna hörna till en fin uteplats med kvällssol istället. Ja, drömma kan man ju...!
 
Den ena katten hann in innan ovädret och han mådde riktigt gott på sin värmedyna, egentligen min :).
Min andra katt hukade under stugan när åskknallarna dundrade som mest och jag måste locka med räka innan jag fick in henne också.
 
En som inte brydde sig alls utan låg lugnt vid bryggan och väntade på matning var denna gräsandshona utan ungar. Optimist, inte tänkte jag gå ut och ge henne bröd när regnet vräkte ned på detta vis. 
Hon hade dessutom fått redan på morgonen så hon skulle inte ha mer den dagen. Men jag märker att ju mer jag matar desto mer vill de ha. Trist! 
 
Efter ovädret stormade det över sjön ett tag, kyliga nordanvindar som sänkte sommartemperaturen rejält. Den natten var det nästan frost, ca +2-3° bara innan arla morgonsol värmde till mer överkomliga +10-12°. Älvorna var stora den natten och dansade hejvilt över sjön.
Bilden tagen vid ettiden på natten. 
 
Idag har vårt Västerbottens Museum nyinvigts efter ombyggnad och jag var där med min väninna. Mycket att se och uppleva, många människor kände jag igen, en del kände jag också och småpratade lite, en del pratade jag med också som jag inte alls kände. Så kan det bli :)!
 
Trevligt, men när vi tänkte gå en promenad i området behagade himlen att släppa ifrån sig en massa blött igen så det blev till att cykla hem när det värsta var över. Lite våt blev jag ändå. Nu är det dags att återvända till stugan och hoppas på att morgondagen blir så solig och fin som de har lovat i väderprognoserna.
 
Fototriss önskar bilder på småkryp, ett tema som vi också hade i fjol. Då gjorde jag två trissar, minns jag, så jag har nog inga bra småkrypsbilder i arkivet längre. Jag får leta nya motiv och göra en triss lite senare i veckan. Klicka här och här om du vill se fjolårets bidrag.